"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, July 8, 2011

Laki kita...laki orang...



" Suka jugak saya memasak, kadang-kadang suami saya masuk dapur membantu. Dia pandai memasak" Kata Puan Kamarian yang suaminya dulu ada cita-cita nak jadi Chef Wan.
" Suami saya pun suka bantu saya memasak". Jawan puan Asam Jawa, wal hal suaminya haram pun tak masuk dapur. Tau-tau nak semua makanan terhidang atas meja. Tapi terpaksa jugak beri respon sebab kawan-kawan semua cakap pasal suami suka menolong (macam cerita pertandingan laki sapa pulak yang paling rajin, he he he. Huh!).


XXXXXXXX


Saya tak ada laki. Kawan-kawan lelaki saya semuanya tidak pernah ada laki. Cuma kawan-kawan perempuan saya ada yang ada laki, tak ada laki dan pernah ada laki (janda). Saya pun tak pernah langsung membandingkan laki-laki kawan saya. Sekalipun tak pernah. Saya tak ada masa, banyak perkara lain yang nak dibuat. He he he.
Kadang-kadang kalau kita tengok laki orang, kita rasa benar kita dieksploitasikan sepenuhnya. Kalau kita tengok bini orang lain, beruntung benar mereka berbanding kita yang kerja siang malam ni. Pagi bangun pagi buat makanan, kemas rumah lipat kain malam nak `beraksi' lagi. He he he.
Orang lain gi kerja laki antar, balik laki ambik. Kalau nak gi shopping laki tunggu!. Kita?. Kita ni gi kerja gi sendiri, balik kerja tumpang kawan. Kalau gi shopping haram nak tunggu. Siap awal-awal beritahu gi sendiri...
Saya tak tahu adakah perempuan giat jugak membandingkan laki mereka dengan laki kawan-kawan mereka. Atau mereka tak kisah? Dan kalau `terlepas' baru meraung? He he. Tapi pasti ada kan? Tetapi perempuan taklah bandingkan kehenseman semata, mereka lebih minat melihat kepada karisma dan tanggungjawab. Dua perkara yang semakin lelaki tak ada, he he he. jangan marah.



Jan: Pun begitu, bersyukurlah ada laki... (bagi yang ada laki yang baik, jangan marah. He he he)

No comments:

.