"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 19, 2011

Kat sini atuk boleh kentut kuat-kuat...

Saya ni bukan bermaksud nak buka kisah buruk rumahtangga orang. Saya bukan anti perkahwinan/kekeluargaan. Tetapi sebuah perkahwinan yang tak tentu hala, neraka jawabnya...

(Saya selalu `perhatikan' rumahtangga kawan-kawan saya...)






" Tak boleh ke dia tahan abah sampai lepas raya?" - Suami kerek

" Dah tanya dah tapi katil tak ada" - Isteri

"Berapa lama nak bela abah?" - Suami kerek

"Sampai dia baik la bang" - Isteri

"Tapi penyakitnya bukan boleh cepat baik pun..." - Suami kerek

"Habis tu nak buat macam mana lagi?" - Isteri

Ingat tak iklan petronas tu? Memang best kan? Memang menantu lelakinya kerek kan?. Tuhan dah beri isteri comel, terbentuk dan modern pun tak bersyukur. Rumah besar siap dengan taman dan beranda lagi tapi angkuh nak mampus.
Sepatutnya dia layan mertuanya macam ayah sendiri. Hatta bercerai pun ikatan tak terputus kan? Kan?. Kalau kita kahwin kita kena terima baik buruk keluarga pasangan kita, mak dan bapaknya macam bapak kita sendiri. Kita kena ikhlas... Kalau tak kahwinlah dengan beruang panda.
Tapi ini bukan kisah iklan petronas tu, ini kisah rumahtangga kawan saya. Nak dijadikan cerita saya memang tahu isterinya tidak mahu melawat ayahnya yang sakit. Masa tu saya ada dalam kereta, bini dia beritahu:
" Abang pergilah tengok, tu kan ayah awak. Saya tak nak pergi lah!" Kata isteri kawan saya yang saya tak kenal mana. Saya memang tak kenal mana isterinya tapi perangai isterinya memang kasar (ala transfomer). Saya menumpang kereta jea masa tu, dulu mana laaa saya ada kereta atau motor.
Saya ni tak tahu perinci sangat dalam bab-bab agama ni, namun sepengetahuan saya kita kena ambil tahu dan tanggungjawab sama, seolah ayah dan ibu pasangan kita itu mak dan ayah kandung kita. Jangan panggil saja `mak' atau `ayah' tapi separuh hati...
Jan: Kesian kan kawan saya tu...?

1 comment:

uNcLeJoE said...

Kesian kan kawan saya tu...?

hmm kesian kat diri sendiri lagi bagus...

.