"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 7, 2011

Bini kita...bini orang...





" Mang, yang pakai baju kurung hijau bertudung labuh tadi sapa? " Tanya kawan saya.

" Tu la kalau nak kenal bini Dr Maarof Saad Suduku (nama samaran jea) " Jawab saya.

" Lawa bini dia..., Mang nak kahwin nanti cari la yang lawa macam tu, he he he" . Kata kawan saya, mungkin nak buat jenaka. Tapi dia terus serius bila saya buat muka menyampah. Jangan la kerena bini dia tak lawa saya pulak kena kahwin dengan perempuan lawa. Apa ke hal?





XXXXXXXXX:





Saya tidak ada bini. Dan saya tak pernah ada bini. Kawan saya ada yang ada bini, ada yang tak ada bini, dan ada yang pernah ada bini (kini duda). Ada kawan saya tu dia ada bini-bini, he he he.


Jadi saya tak tahu nak bandingkan bini saya dengan bini orang. Cuma saya pernah bandingkan bini-bini kawan-kawan saya. Ada yang cantik di mata saya, ada yang perilaku sangat sopan, ada yang peramah ada yang macam mayat hidup. Bukannya saya tak ada kerja lain tetapi gitu jea ilham datang, he he he. Jangan marah.

Namun saya tahu sangat ada ketikanya tercetus dalam hati seorang suami secara tidak langsung/atau langsung? membuat perbandingan antara bini orang dengan bininya. Bukan buat-buat ni, ianya tercetus tus-tus-tus, konon. he he he.


Apa yang mereka banding yea? Keikhlasan? pandai masak? cergas? Saya rasa tak..., saya rasa perbandingan selalunya dari segi perilaku lemah lembut dan kecantikan. Memang lelaki sekasar manapun mereka (walau macam Hulk/Transfomer), mereka akan suka bini mereka perilaku lemah lembut. Dan walaupun muka mereka `4 sepuluh' (konsep ini rujuk kepada barang yang murah di mana dengan RM10 kita dapat memiliki sebanyak 4 kuantiti yang tak berkualiti) mereka tetap nak bini lawa, kalau boleh macam ratu (walaupun muka mereka macam rotan). He he he, jangan marah.

Saya beritahu kawan saya yang bininya taklah cantik mana, biasa-biasa saja. Pada masa tersebut kami berkereta menuju Giant. Kemudiannya untuk menutralkan keadaan saya beritahu lagi " Mata mung je hok tengok comel" ( translate = "Kecantikan tersebut mungkin di mata awak sahaja").


Kami sudah berkawan sejak sekolah menengah, kalau saya komen apa saja (saya pernah komen saiz kemaluan dia masa kami mandi bogel di parit, di kampung dulu) dia tidak cepat berasa hati. Dia ada darah kacukan Cina.


" Orang perempuan ni tuhan jadikan cantik. Kalau lama-lama kita tengok mereka ada bahagian-bahagian (rupa paras) yang cantik. Hidung ke, mata ke, telinga ke. Tak macam lelaki, kalau dah hodoh, memang hodoh betul." Saya buat-buat tergelak. Dan saya tahu yang dia tahu saya buat-buat tergelak...he he he.


"Cuba mung wi contoh puang cantik, hok mung kelih?" (translate= " Cuba berikan contoh perempuan yang cantik pada pandangan matamu?". Tiba-tiba kawan saya tanya.

jan: Saya tergamangan... (translate= tergaman/terkedu), saya teringat Rania Abdullah... saya tahu dia bini orang, anak 3 atau 4 dah... tetapi dia cantik pada pandangan saya.

2 comments:

zara said...

biarlah si dia cantik di hati kita.. walaupun dia buat perangai huduh sekali pun.. kita tetap kata.. so sweet.. hihihik..

Sarah Amanda said...

tudung labuh sangat cantik jika disertakan dgn perilaku yg sopan juga..ups!

.