Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 12, 2011

Datuk Sharifah Aini - Inikah balasannya?





2 Julai 2011 lalu, Kak Pah telah menjayakan Majlis Makan Malam Simfoni Kasih dianjurkan oleh IKIMfm di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur. Semenjak tahun lepas dan tahun sebelumnya Kak Pah memang giat melibatkan diri dengan majlis-majlis amal untuk mengutip wang tabungan membantu pihak yang memerlukannya. Cuma saya tak sempat menulis semua kegiatan beliau di blog ini.


Kata Pengarah Radio IKIM. fm, Nik Roskiman Abdul Samad, program makan malam itu dianjurkan untuk membaiki tiga rumah penduduk miskin di daerah Pasir Mas, Kelantan dan Baling, Kedah. Janganlah kita kata kalau artis kerjanya nak glamour dan bergalok sokmo.


Kutipan dana itu juga akan disalurkan bagi program bantuan makanan kepada 200 penduduk miskin di Sik, Kedah serta 400 warga miskin ibu tunggal, Orang Asli dan anak yatim di Bagan Serai, Perak dan Janda Baik, Pahang.


Timbalan Ketua Pengarah IKIM iaitu Prof Datin Paduka Dr Zaleha Kamaruddin dan Presiden Pewrtubuhan Islamic Relief Malaysia, Zawahir Abdullah juga bertandang datang ke majlis tersebut.


Dalam majlis tersebut khabarnya banyak cerita yang mencuit hati, antaranya cerita Kak Pah pada zaman susahnya dulu hanya bermake up dalam kereta atau guna tiang lampu di tepi jalan, dan bersesak naik kereta ramai-ramai nak gi ke tempat buat show. Namun apa yang saya nak cerita ialah tentang sebuah lagu yang jarang beliau bawa secara live (setahu sayalah). Sesiapa yang hadir majlis ini sangat bertuah kerana Kak Pah menyanyikan sebuah lagu Jepun yang menggunakn lirik lagu bahasa Melayu yang bertajuk Inikah Balasannya. Kalau tidak silap lagu ni dari album beliau pada tahun 1974, masa saya umur 4 tahun, tak bersunat lagi. Masa tu dunia penuh dengan kasih sayang orang, disekeliling.


Bila saya terlebih dewasa baru saya berpeluang mendengarnya apabila saya membeli CD kompilasi lagu-lagu dakwah beliau. Saya memang sering pasang lagu ni semasa saya bermyi ke Kuantan, Syahdu habis, insaf sekejap.


Memang dalam dunia ni ada manusia yang puaka, pentingkan nafsu dan cita-cita sendiri sehingga sanggup bina kebahagian atas penderitaan orang lain!. Tahniah!. Tetapi kita kena ingat bila kita aniaya orang, kesannya sangat mendalam. Mungkin ada antara orang yang kita aniaya/tipu tersebut tak dapat bangkit dan pandang dunia yang luas. Bukan semua orang boleh `hidup' selepas itu... Ada juga yang hanya mampu bernyawa tetapi tak bermaya... Tapi suatu hari tuhan balaslah tu, esok lusa...(emosi pulak saya, he he he. Maaf).



Jan: Tiada satu pun yang terlepas daripada `keadilan' allah. Tiada!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home