"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 6, 2011

Kisah Karam Singh Waria





Hujung minggu lalu saya bertandang lagi ke rumah kakak. Saya dah janji dengan Mantoya dan Monalito (anak-anak saudara saya) yang saya akan bermalam di sana dan lepak-lepak nonton DVD. Rumah kakak saya ni di Damansara Kuantan ini lebih kurang 10 kilometer daripada Gebeng...

Bila bertandang ke rumah kakak, saya tak dapat lari daripada memikirkan isu Lynas ni. Semasa berendam macam badak dalam kolam, saya terfikir pulak pasal Karam Singh Waria yang beria benar pulak dah menyokong projek tersebut.

Kebanyakan orang yang saya jumpa membantah dan beri komen yang negatif pasal projek Lynas. Majoriti membantah (pihak pro atau kontra kerajaan). Memanglah saya tengok isi berita mengenai Aduan Rakyat di TV3, betapa Karam Singh Waria bersungguh mempertahankan projek tersebut. Namun segmen dan paparan tersebut masih gagal memadamkan rasa ngeri saya yang zero knowledge pasal nuklear dan terhadap kilang tersebut. Saya ngeri (pengaruh DVD kot).

Saya tak sangka betul Karam Singh Waria tidak menjadi `pengadu' mewakili warga Kuantan. Kan biasanya dialah tukang mengadu dalam usaha pihak kerajaan selesaikan masalah rakyat. Saya tak berniat salahkan beliau sebab mungkin beliau sudah dapat informasi yang lebih tepat berbanding kita yang kosong pengetahuan dalam bidang ni. Namun kita tak boleh juga halang individu yang berfikir bahawa adanya berkemungkinan pihak kerajaan negeri sudah mempengaruhi/mem`basuh' beliau untuk berbuat begitu (dengan menggunakan media massa). Kalaupun begitu segmen tersebut masih perlu diperkemaskan lagi supaya hati rakyat benar-benar dapat diyakini dengan konkrit. Bukan buat ala-ala gitu jea.

Segmen tersebut sepatutnya lebih saintifik sebab ini isu sains dan alam sekitar, jagat raya kita. Dan temubual orang yang lebih profesional dalam bidang ini. Kalau boleh insan yang tak ada kena mengena pun dengan adanya kemungkinan di mana rakyat berfikit dianya (yang ditemubual) akan dapat kepentingan. Tak payahlah guna Menteri Besar atau sewaktu dengannya.

Carilah profesionalisma dalam bidang/organisasi seperti pencinta alam sekitar, haiwan flora dan fauna, cakerawala, bulan dan bintang (temubual ketua organisasi/kelab tersebut), dan doktor pakar nuklear (kalau boleh ambik yang luar negara sebab orang kita ni kalau bab-bab yang luar negera bukan main lagi percaya terus gitu, he he he), atau carilah pensyarah tempatan yang ada ilmu dalam bidang fizik dan kajian bahan nadir (bahan nadir tu apa yea?, he he he. Pandai tulis je ni...) yang mewakili/menjunjung wibawa universiti mereka dalam buat statemeng akademik. Tok gitu?

Lepas tu kalau boleh yang hendak ditemubual tu mestilah menggunakan konsep 1Malaysia. Temubual jualah orang India dan Cina, bukan Melayu sahaja. Bukan temubual yang kononnya semua setuju dengan projek ni. Tak munasabah langsung. Nampak sangat...

Jan: Siapa nak beli rumah di kawasan perumahan di Gebeng? Sila angkat tangan. He he he.

2 comments:

uNcLeJoE said...

kalau tanya aku ..aku tak setuju... sebab bukan terpengaruh ngn citer DVD tu... tp yang pernah dialami oleh mereka di bukit merah pun..rasa kesian...hmmm apa tah lagi yg di jepun tu... entah lah... tp kalo tengok lojik pun bakpe lynas tu tak buat di negara dia je...? aku pun tak arif sangat hal hal nuclear ni..lagi satu gebeng tu pun dekat sangat doh nge kemamang...hmmm

sukiman said...

sampai ke kemamang tu...he he he. Eeee...

khabarnya yg di bukit merah tu dah habis lebih RM300 juta nak bersihkannya...

.