Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, July 6, 2009

Perlu lebih ramai lelaki?

Kelas saya semester ini ada 6 section, pelajarnya seramai 220. Untuk kelas pertama hari ini saya mengajar sebanyak 4 section. Saya dapati hanya ada 2 orang lelaki, dan kelas selepas tengahari ada 4 orang lelaki sahaja untuk ke empat-empat section tersebut.
Saya tertanya pula, sekarang ini sudah tidak adakah orang beranakan lelaki ke? Dan saya tidak boleh jawab tetapi memang benar fenomena ini terjadi, ramai pelajar perempuan berbanding dengan pelajar lelaki di pusat pengajian tinggi kita (Ini tidak membicarakan lagi jumlah pensyarah lelaki berbanding pensyarah perempuan...)
Atau memang ada ramai lelaki tetapi mereka malas membaca dan minat bidang teknikal (jawapan yang selalu saya dengar).
Saya tak ada masalah langsung untuk mengajar pelajar lelaki atau perempuan, mahupun mak nyah. Saya tiada masalah dengan gender. Selagi mereka rajin dan beri kerjasama, itu sudah membuatkan saya rasa gembira. Tugas saya menyampaikan ilmu.
Ya, mungkin nisbah kelahiran perempuan lebih tinggi dan ya mungkin lelaki lebih suka kepada perkara lain selain daripada menyambung pelajaran berbentuk pembelajaran bukan teknikal.
Cuma saya tertanya pulak…ada fenomena yang lelaki-lelaki ini sebenarnya tidak pula mendapat kerja yang bagus dan akhirnya berkahwin dengan perempuan yang lebih tinggi akademiknya. Dan ini bukanlah masalah kata kawan saya, selagi dia seorang bertanggungjawab. Dan kalau gaji lelaki RM5000 pun kalau tak diberikan kepada keluarga, buat apa kan? Jawab dia lagi kepada saya. Saya tersengeh sahaja dan terus mengiakannya.
Entahlah..yang penting saya akan lebih bersungguh-sungguh mengajar pada setiap semester.
Jan: Betul ke kawan saya Sam kata dunia ni perlukan lebih ramai lelaki?

1 comment:

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home