"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 29, 2009

AJK dan AJKK...

Kadang-kadang saya ada juga melibatkan diri secara minima dalam majlis yang diadakan di tempat kerja. Saya biasanya sebagai AJK kecil yang hanya menguruskan hal-hal yang kecil sahaja. Atau kadang-kadang kita panggil tugas-tugas khas kononnya, he he he. Contohnya bila AJK makanan sediakan makanan so kita rasa sedap ke tak sedap makanan tersebut? he he he, bukan begitu...

Bila ada majlis atau projek, banyaklah AJK yang ditubuhkan untuk menjayakannya. Masing-masing AJK mempunyai tugas yang sama berat dan sama tanggungjawabnya iaitu menjayakan matlamat projek.
Jangan gatal-gatal nak kata AJK ni lebih penting daripada AJK tu dan sebagainya. Tugas sekecil mana pun mesti dijalankan dengan penuh teliti dan bertanggungjawab. Katalah kalau ada majlis 500 orang dan kita ada berpuluh meja hidangan. Bila semua terhidang tapi senduk nasi tiada, siapa nak jawap? Pasti alatan hidangan tersebut ditugaskan kepada sebuah AJK dan memang ada orang yang memastikan atau kena pastikan senduk nasi tersebut ada di atas meja hidangan! Bila tak ada, tak kan nak pakai tangan senduk nasi ke pinggang. Apa terjadi jika sampai sudah senduk nasi itu tak ada, kena la guna sudu, atau senduk kuah. Punah sebuah majlis dek isu sendup tadi.

Dan bila kita buraikan bedah siasat, rupanya tukang yang kena bawak sendup tadi tertinggal senduk tadi di rumah pemilik senduk tersebut. Masa angkat barang alatan pingang mangkuk sudu, tak perasan senduk dalam plastik gelenyar tercicir tak di bawa sama. Nak ambik semula mak cik tu dah balik kampung seberang lawat bekas suaminya kena patut dek ular (semasa mengintai anak dara orang...). Kita tahu semua sebab panggil pun bedah siasat. Tak semena-mena kita tahu mak cik tu masih sayang kepada bekas suaminya...rupanya.

Sudu garpu pun bukan saja nak kena cukup, tapi untuk VVIP jangan letak yang komang...

Payah nak kata bahagian AJK mana paling penting bila kita buat projek kan. Tapi senang nak kata semua bahagian AJK mempunyai potensi yang sama untuk merosakkan majlis. Sebab itulah jangan sesekali buat kenyataan kononnya AJK kita lebih penting daripada AJK orang lain. Sebab biasanya tengah buat kerja, telinga cepat panas, hati cepat membara. Kang ada drama pulak jadi semasa handle majlis tu, hu hu.

Masalah juga mungking timbul daripada tetamu yang dijemput. Lagilah kalau kita jemput orang besar-besar yang besar pulak karenahnya kan. Ada pulak dah awal-awal pesan dia nak bunga segar je atas meja makan tu nanti, contohnya bunga mawar (seribu mawar?) dan jangan lupa sebotol air miniral yang tentu bukan jenama yang kita teguk tu. Yang katanya jenama Madonna minum tu (evian), katanya air dari gunung.

Kes bawak isteri? Ada majlis tiba-tiba dia bawak isteri pada hal semua meja dah diatur cukup bilangannya dengan nama VVIP sekali? Mulanya dah diberitahu tak nak bawak isteri, pastu tup-tup bawak isteri. Meja dah diatur dengan bersistematik sebuah 8 orang... Nak letak di mana bini menteri besar tu, atau Puan Seri tu?

Pasal majlis-majlis ini orang kita mungkin agak terkebelakang sikit sebab ia melibatkan disiplin....tu yang payah kan. Saya pun kekok sangat bila nak masuk majlis, apatah lagi saya ni pemalu...(konon)


Jan: Ingat semua AJK mempunyai tanggungjawab yang sama, iaitu menjayakan majlis.

No comments:

.