"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, July 20, 2009

Insuranskan diri...

Antara perkara yang saya lakukan sebaik sahaja saya mendapat kerja ialah membeli insuran. Seorang kawan saya ada membeli 7 jenis insurans! Saya tidak pula bertanya apa jenis insurans yang dia beli kerana topik perbulan kami memfokuskan kepada apa perlunya ada insuran. (kut-kut termasuk insurans rumah dan kereta, he he he. Tapi itu kira insuran jugak kan?).



Mendatang hari kita tidak tahu apa risiko yang bakal menimpa. Yang pasti kita semakin tumpul daripada banyak sudut. Selain fizikal, tumpuan minda kita juga kurang. Deria-deria kita yang lain pun turut mengucup. Dan dalam perjalanan hidup mungkin ada musibah yang kita memang tidak dapat ramal ataupun tidak terfikir. Pada masa hadapan harga barangan dan perkhidmatan tentunya akan terus mengalami kenaikan harga, kita lebih memerlukan duit apabila kita tua!




Namun terlintas juga apalah sangat ada duit banyak pun jika dah tua, duit bukan segalanya...namun saya cepat-cepat fikir balik tentu lebih baik daripada dahlah tua, duit tak banyak/tak ada apa-apa untuk melindungi diri.





Saya membeli insuran pertama sebaik sahaja saya mendapat kerja pertama (semasa gaji saya RM700) sahaja. Namun saya tamatkan insurans takaful tersebut apabila saya tidak berpuashati cara dia kendalikan tuntutan saya, semasa saya kemalangan. Saya membelinya sebab ia merupakan pakeg yang baik. Penjualnya juga ala-ala islamik orangnya (dengan kepiah puiti dan janggut bersama celek mata hitam). Bukan main dia bersyarah di bilik guru pada masa tersebut. Tetapi apabila saya membelinya dia hilang lenyap tanpa beri hadiah. Katanya saya akan diberikan sebuah diari tetapi hakikatnya sebuah buku 3 Lima pun dia tak beri. Saya taklah terkilan sangat sebab mungkin dia lupa.


Tibalah apabila saya kemalangan motor dan mahu buat tuntutan dia tidak perdulikan saya sangat. Saya rasa geram bercampur syahdu atas perlakuan dia. dia buat macam-macam perangai. Saya bukan perjudis tetapi rasa tertipu, dia sangat islamik kelihatannya. Saya ni selalu jadi barangan tipuan orang...(baca dengan nada sedih).




Kini saya hanya ada dua insurans. Pertama saya beli semasa saya mula-mula bekerja di Kolej Shahputra. Pada masa tersebut ramai juga kawan-kawan saya membelinya. Oleh kerana saya dah tamatkan insurans lama maka saya membelinya juga. Apabila saya terlantar keseorangan 3 hari di Hospital Pekan, penjual insuran itu menguruskan segalanya. Saya amat berpuas hati. Sehingga sekarang saya tak pernah berhajat nak menamatkan riwayatnya (insurans tersebyt). Dan kedua (terbaru) semasa saya mula-mula bekerja dengan majikan sekarang. Insurans terbaru ini juga bertindak sebagai pelaburan.




Saya tidak tahu sangat mengenai insurans, untuk menceritakannya saya bukanlah ahli. Saya hanya pilih pakej yang terbaik yang saya mampu sahaja. Ini kerana saya bukannya banyak duit tetapi saya percaya insurans itu penting.





Ramai juga kawan-kawan saya yang sama-sama membeli insuran tersebut di Pekan telah melepaskannya. Dan ada di antaranya melahirkan rasa terkilan kerana terpaksa melepaskannya kerana ada komitmen lain yang perlu dilunas setiap bulan. Kadang-kadang saya terasa juga kerana membayar ratusan ringgit kepada perkara yang kita tak nampak (masa sekarang) adalah suatu yang mengjengkelkan.




Namun kalaulah saya boleh nyatakan di sini, saya memang sarankan sebaik sahaja keluar universiti dan mendapat kerja, elok belilah insuran. Lebih awal lebih elok iaitu pada masa kita tidak ada lagi tanggungan. Langit tidak selalu cerah, panas mungkin tak sampai ke petang...




Jankaulu: Kalaulah ku boleh insuranskan sejumlah rasa-rasa kasih sayangku? Pastilah aku yang selalu menuntut gantiruginya kerana akulah yang selalu kemalangan, he he he.




2 comments:

madier said...

Perghhhhh....ayat yg paling bawah tu paling bisa.....huhuhu

jankaulu said...

he he he

.