"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, July 31, 2009

Pelajar saya...: Kertas projek akademik

Rasanya minggu ini dah 3 hari saya balik kerja melebihi 7 malam. Dan semalam 8.05 baru sampai rumah. Bukannya saya mengajar tetapi buat sesi temu janji dengan pelajar mengenai kertas kerja mereka.

Memang semester ini berlainan sikit, saya semakin banyak menolong pelajar. Entah ianya suatu yang positif atau negatif... Kalau suap banyak sangat pun tak boleh jugak nanti mereka tak pandai berdikari. Kalau lepas bebas pulak, hancur jahanam jadi kertas kerja tersebut. Ia mungkin bergantung kepada pelajar itu sendiri.
Saya mahu mereka buat satu kertas projek yang bersifat akademik dan betul-betul yang sepatutnya. Membuat kertas projek akademik berbeza dengan kertas projek/kerja biasa. Ada peraturannya sendiri. Jauh benar dengan surat cinta yang dikarang panjang lebar untuk menyatakan rasa cinta yang membuak agar disambut, dan yang tak berfootnote tu.
Dan ada sesetengah pelajar menyatakan ianya agak cerewet atau remeh. Sukar saya nak jawab balas atas pernyataan tersebut...memang ye kot, he he he. Ya lah kan kaulau nak senang tak payah masuk u kan...tak payah belajar, tunggu je bantuan kerajaan, he he he.
Gembira rasa di hati kerana pelajar ada menurut apa yang saya ajar, kadang-kadang kesian mereka kerana saya sempat lagi menyindir semasa proses membuat kertas projek tersebut. Contohnya `Huh! dah semester 5 pung tak pandai lagi buat?' Walaupun saya tengok bukannya banyak sangat kesalahannya, cuma tertinggal noktah, he he he. Mereka datang beramai-ramai ke bilik saya, dan ada yang menunggu berjam-lamanya. Kalaulah saya ada setiausaha tentu saya buat jadual perjumpaan. Tetapi saya hidup sorang diri...(pulak).
Memang saya mahu memberikan segala ilmu yang saya ada kepada mereka (ilmu yang ada sikit tu je, he he he). Hampir keseluruhan pelajar memberi kerjasama yang memuaskan. Saya pun tidak boleh salahkan mereka sebab saya rasa kadang-kadang saya memberi penerangan yang kabur.
Saya bukanlah tenaga pengajar yang hebat seperti orang lain kot, he he he. Tetapi niat saya memang mahu memastikan semua orang yang ambil subjek saya setidaknya tahu bagaimana mahu membuat kertas kerja yang bagus. Saya cuba memberi sumbangan yang sedaya mampu.
Dalam kegelapang malam yang hitam pekat semalam, semasa memandu pulang dari kerja. Saya merasa puas hati kerana dapat menolong mereka. Dan dalam kepekatan malam tersebut saya juga berjanji pada diri selain pembangunan organisasi tempat saya bekerja, saya juga mahu ada pembangunan dalam diri saya. Saya tak mahu statik dari segi fikiran. Semuanya untuk diri, kepuasan diri tanpa melibatkan organisasi...
Jan: Macam mana tu?

1 comment:

KOYAN said...

hari nih kita tulung orang..esok2 orang lain tulun kita pulok....pahalo belako tuh...

.