"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, July 24, 2009

Deria rasa mistik...

Walaupun seluruh dunia tidak menyetujuinya, saya tetap bercaya dan yakin apabila kita sayangi seseorang itu sangat-sangat (selain atas dasar seks), kita akan dapat sesuatu `hadiah'. Sebuah`hadiah' daripada suatu kuasa yang payah kita nak huraikan.
Saya ada membincangkan hal ini sedikit sebanyak dalam beberapa penulisan terdahulu. Ia adalah sesuatu yang rumit dan lebih rumit daripada SPSS atau ANOVA atau kematian Mikael.
Sesuatu yang kita tak nampak, tak boleh kita jamah dan tak boleh kita hidu memanglah payah nak diceritakan. Kita bimbang jika termasuk akan unsur emosi bila kita hendak terangkannya, sebab ia melibatkan perasaan.
Saya percaya hadiah yang kita dapat tu akan membuatkan kita dapat rasai banyak perasaan. contohnya, kita dapat merasai apabila dia ditimpa kesusahan, apatah lagi curang! he he he. Sebab itulah kita sepatutnya sayangi pasangan masing-masing bukan berdasarkan seks semata-mata. No komen....
Tetapi ianya tidak semudah yang dibayangkan. Contohnya jika kita terlalu cemburu, tentulah perasaan kita tidak boleh digunakan untuk membuat tindakan atau andaian. Contoh lagi, kalaulah seorang pemuda jatuh kepada perempuan yang cantik dan berpunggung compact. Dia akan rinduinya tiap hari makan minum tak lena, berkemungkinan apabila dia sembahyang istikarah, muka perempuan itu muncul sebab ianya jua melibatkan perasaan bawah sedar (tak kan muka madonna pula muncul).
Saya pernah melarang kawan saya sembahyang istikarah dan melarang dia percayakan sembahyang istikarah tersebut, sebab saya tengok dia dah jadi hamba cinta, dah syok sangat ke makwenya. Asyik cakap pasal makwenya 24 jam, ceritakan keistimewaan makwenya pada saya. Kononnya kalau bidadari turun pun dia tak akan lepaskan kekasihnya...(sah bangang). Saya tengok taklah cantik sangat kekasihnya tu saya bagi 4 over 10, atau C- je. Malah ngeri tengok bulu kening yang lebat bercerapah tu...tapi dia putih...
Dia selalu beritahu memang dia dah buat sembahyang istikarah. Dan setiap kali muncul wajah kekasih dia, kononnya muncul dalam mimpi, katanya tuhan beri petunjuk siapa jodohnya. Saya jawap:
`Hoh doh mung dok giler ke dia, tok kang muka aku pulak muncul, he he he,' Saya buat lawak. Tapi sebenarnya saya bimbang jugak takut kena sumpah seranah sebab orang dalam `mabuk' ni taraf dia dekat dengan orang gila.
Dan seperti sekala dia akhirnya tak kawin dengan makwenya itu, bila gred, kahwin dengan kawan sepejabatnya...hu hu hu. Dan berbeza benar dengan ciri-ciri kekasih yang dia giler masa di U dulu. Kekasihnya dulu jenis Taskawahka tapi bininya kini jenis Tastupwahtup rupanya...
Kita kembali kepada perasaan atau hadiah itu tadi. Hadiah itu tadi kita dapat apabila kita ikhlas, setia, baik hati, baik jantung dan benar-benar baik. Baik budi dan selalu berkorban, hati sendiri buang dalam laongkang, hati orang kita gilap letak atas bekas queen anne misalnya. He he he, patut pun kita tak dapat hadiah tu kan, hu hu hu.
Kita tak payah panjang lebarkanlah, kita tak akan dapat punya hadiah tu, he he he.
Jan: Seribu mawar...

1 comment:

KOYAN said...

setuju sangat ngan pandangan abang suku tuh..mmg kalau doh mabuk cinta tuh..tok soh wat doh solat istikharoh..tentu nampok muka org tuh gak...

.