"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, July 25, 2009

Kaya-raya: Bijak, berani dan rajin...

Hari sabtu ini telah dipenuhkan dengan pelbagai aktiviti. Seawal pagi saya dan Adnan dah berada di auditorium untuk majlis yang diadakan oleh pelajar usahawan bersama PUNB. Seronok sekali mendengar pengalaman mereka dalam bidang perniagaan. Ramai yang datang termasuk TNC dan juga dekan, kelihatan juga ketua jabatan dan pensyarah-pensyarah. Bagus betul majlis ilmiah ini. Ia dapat memberikan pendedahan awal dunia usahawan kepada para pelajar usahawan.
Antaranya, saya tertarik dengan atur cara yang dipengerusikan oleh PUNB dan bersama 4 orang usahawan yang telah berjaya dalam lapangan perniagaan masing-masing. Tambah kagum lagi mereka merendah diri dan tidak sombong berkongsi pengalaman dan beri tip-tip. Penampilan mereka nampak biasa sahaja, tetapi rupanya mereka bukan orang sembarangan.
Namun masa tidak mengizinkan, mereka tidaklah menceritakan semua cerita mengenai riwayat perniagaan mereka. Tentulah ada jatuh bangun, senyum dalam tangisnya kan? Ada akak tu sales dia dalam 6 bulan cecah RM300k. Wow!
Banyak sangat tips yang dapat dijadikan panduan oleh pelajar usahawan. Saya duduk antara barisan depan untuk elak mengantuk, dan memang tak sempat nak mengantuk sebab TNC dan dekan dok di atas pentas mengadap saya di bawah.
Saya dapat simpulkan untuk menjadi usahawan berjaya kita kena berani, rajin dan bijak (tu kesimpulan saya sahaja). Saya tidak pernah pula terlintas mahu jadi usahawan, tetapi selalu terlintas nak jadi kaya raya, huh!
Pada jaman saya kuarang pendedahan awal kepada para pelajar lepasan universiti untuk menjadi usahawan, degree usahawan pun tak ada ditawarkan. Tapi kini dunia telah berubah, siapa yang berwawasan dunia ini miliknya.
Daripada pengalaman saya, mahasiswa yang saya jumpa tidak ramai yang berkencenderungan untuk jadi usahawan. Saya juga ragu-ragu adakah degree usahawan yang diadakan dapat membangkitkan rasa mahu berusahawan selepas tamat belajar atau sekadar matapelajaran kaku sahaja, maksud saya lepas keluar tak nak jadi usahawan, nak makan gaji jugak. Entahlah.
Berniaga ni best, Saya ada juga terlibat dalam perniagaan tapi sangat kecilan sifatnya, saya pernah menjual kain pasang yang saya ambik daripada adik saya. Bila dapat untung RM5 pun rasa dah kembang atas bawah. Kini saya tidak menjual apa-apa, saya jadi pembeli sepenuh masa. Sah saya tak akan kaya.
Daripada majlis itu juga saya dapat simpulkan lagi, untuk hidup senang lenang dan kaya raya bukannya mudah... Adakah kita orangnya? Kalau bangun pagi malas, tidur banyak dan berangan macam saya ni, alamatnya tak kaya- rayalah kan, hu-hu hu.
Jan: Kaya budi bahasa dan setia kasih, namun tiada menjadi harga di matamu... terima kasih atas segalanya.

No comments:

.