"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, July 10, 2009

Di antara biru ombak Laut China Selatan...


Kalau diturutkan hati memang saya tidak mahu lagi menginjaki tanah tersebut. Segala duka akhirnya terkumpul, terhimpun, terjumlah di situ. Yang akan menjadi salah sebuah coretan hidup saya yang paling dasyat! Sebuah peta yang hitam, di dalam sebuah perjalanan hidup yang panjang...

Namun pelawaan dekan tak dapat saya tolak. Beliau baik terhadap saya, lagipun saya tak pandai beri alasan (mungkin sebab masih tak berkeluarga, he he he, jangan marah). Dekan sendiri talipon secara peribadi menanyakannya. Saya dan Ja akhirnya menuju ke Kuala Terengganu.

Banyak peristiwa yang berlaku semasa kami bermarketing ke 5 buah sekolah tersebut. sesiapa yang pernah bermarketing tentu tahu betapa sibuknya dan banyaknya kerja yang mesti dilakukan. Yang paling penting depan orang jangan tunjuk muka 14, kita kena senyum je walaupun kita letih.
Dapat saya rasai banyak juga kesilapan yang saya buat, saya tidak kemas dalam bekerja, saya tidak dapat fokus dengan tajam. Paling saya menyesal ialah dalam satu kejadian akibat nak cepat, saya cuai. Saya tertinggal lap top kat bilik di resort. Setelah sampai di sekolah yang dituju barulah saya sedar yang saya tidak bawa lap top. Saya turun selamba je daripada kereta, melenggang ambik speaker tanpa lap top!, he he he. Maka kami terus cabut kembali ke resort untuk ambik lap top. Ja memecut laju tapi penuh hemah dan santun.

Saya mesti menjalankan amanah yang diberikan sebaik mungkin, sedaya mahu. Saya mahu antara kerja dan hal peribadi mestilah dibezakan, diasingkan. Saya tidak mahu jadi golongan apabila cakap pasal agama lebat, ambil air sembahyang berkolah tapi ada akhlak yang meragukan... Rezeki yang kita suap ke mulut haruslah dihalusi dijalankan dengan terbaik. Saya cuba buat yang terbaik (dialog yang selalu peserta program realiti Tv kita asyik kata, he he).
Namun semuanya ada pro dan kontra walaupun perkara tersebut memang ternyata salah dan tak beretika, contoh mendapatkan MC untuk diri sendiri kerana anak sakit. Sedikit keterangan mengenai MC: (keluar tajuk sikit, jangan marah...he he he)

MC dikeluarkan oleh doktor kerana kita sakit. Dan doktor mengeluarkan MC kepada kita kerana kita sakit, bukan doktor atau anak kita yang sakit... MC dikeluarkan apabila memeriksa tahap kesihatan kita, tak ok. Namun saya pernah ditempelak kerana tidak memahami kesusahan orang berkeluarga, pentingkan diri dan tak sensitif sebab kononnya saya tak bekerluarga. Saya hanya senyap tetapi saya tetap yakin MC itu untuk kita bila kita sakit, he he he.

Kembali kepada hal marketing, saya berpeluang ke sekolah sains, berasrama penuh yang pelajarnya terdiri daripada pelajar pandai. Memang betul bila kita tengok pun dah tau mereka ok. Susah nak cakap, fikirlah sendiri. Mereka bukan sahaja kelihatan bijak tetapi sopan dan berbudi bahasa. Sambutan pihak sekolah sangat memuaskan, menampakan yang cikgu-cikgu mahu sangat pelajarnya berjaya... Begitu juga sekolah di Dungun, kami hargai kerjasama yang diberikan. Nasi kerabu yang dihidangkan tu akan diingati...

Cuma kali ini walaupun ratusan kilometer saya menyusuri pantai, saya gagal menikmati pasiran yang putih, laut yang jernih membiru dan langitnya yang cerah. Kerana di antaranya ada warna seakan kelabu, yang dirasai pahit di sudut tangkai hati yang hampir punah...

Jankaulu: Huh! tak habis-habis!...

No comments:

.