"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 21, 2009

Perubahan tiupan arah angin...

Saya perhatikan cuaca kita semakin berubah, kita dilanda El Nino. Fenomena El Nino ni terjadi akibat cuaca panas dan kering. Cuaca panas ini berlaku disebabkan perubahan tiupan arah angin dari timur ke barat.
Mengikut laporan alam kepanasan ini akan berterusan sampai bulan September. Kita mungkin akan dilanda kemarau teruk. Tetapi itu tidak bermakna tiada hujan langsung, lewat angin petang atau malam ada hujan juga... Memang ada gerimis mengundang, malam tak berbintang, makin sepi hati ku...(pulak dah).
Jabatan Metrologi Malaysia memberitahu keadaan cuaca panas akan berlaku, suhu akan mencapai sehingga 36 darjah Celsius. Pun begitu katanya sebelum ini pernah suhu naik sampai 40.1 pada tahun 1998 dulu.
Selain El Nino ada juga La Nina (mungkin adik angkat dia kot, he he). Fenomena La Nina pulak perubahan cuaca sejuk menyebabkan hujan.

Sebab itulah saya lihat pokok dalam pasu besar yang ukurannya lebih tinggi daripada saya dah mati sebelah. Daunnya hangus dan di beberapa bahagian sudah meninggalkan ranting kering. Pokok-pokok dalam pasu kecil pun daun di hujungnya sudah kekeringan. Rumput pula sudah tidak hijau. Bukan saya tak siram tetapi cuaca sekarang panas.
Saya sudah alihkan pasu besar yang ditanami pokok pisang hiasan ke tepi rumah. Itu pun bila petang balik, tanah dalam pasu kering!. Cuaca panas menyebabkan tanah dalam pasu cepat kering dan berdebu. Tak kan saya nak masukan semua pokok dalam bilik air...
Sekarang saya juga selalu dahaga, sudah acapkali saya oder teh o ais bila ke kedai. Saya jarang minum ais tapi kini tekak terasa kering, hati terasa terbakar (tu kes lain, he he he). Memang kalau nak sihat kena minum banyak air pada cuaca panas. sebenarnya minum `air mati' paling baik.
Bayangkan waktu malam juga panas! Saya memang bercadang nak pasang air cong tapi bila Ja nyatakan kosnya, saya rasa lebih rela tidur separuh bogel. Mahal sangat, pemasangannya pun kena bayar, huh! Tak nak buat kebajikan langsung. Entahlah.
Saya mencari rezeki dengan menjual suara, bimbang pulak takut suara tak keluar. Perkara tersebut pernah terjadi dulu, suara jadi serak kering. Perit pulak. Sebab itulah saya dah mula selalu minim air, sampai perut saya yang buncit pun dah bertambah kelebarannya.
Jankaulu: Itu baru je perubahan angin dari timur ke barat...

No comments:

.