"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, July 13, 2009

Terbang burung.


Selepas beberapa lama, seekor burung itu semakin menyedari bahawa dia hanya berada di dalam sebuah taman burung!

Dulu dia pernah berada di dalam sangkar burung. Semua pergerakannya terlimit sahaja. Malah daripada tempat duduk tengeknya, dia boleh nampak sejauh mana sahaja dia boleh terbang bebas, menghirup suasana semulajadi yang segar. Cantik sangkar tersebut sudah tidak dapat meraih harapan hidupnya.


Dalam diam dia berdoa suatu hari nanti tibalah `hari dia'. Suatu hari yang dia akan bebas, mendapat kebebasan...iaitu suatu yang paling mahal harganya (melebihi sofa Fella Design..., he he he)

Apabila dia melepaskan diri daripada sangkar burung tersebut dia mula meneroka banyak perkara, bertemu banyak kawan dan suasana. Dia bersyukur sangat dan bergembira. Dia gembira apabila hujan dia boleh kembali kepada sarangnya. Namun lama kelamaan keperluan dan kehendak dia menjadi semakin besar. Kerana dia bukan sebarangan burung. Dia mahu terbang lebih bebas, lebih jauh, lebih tinggi, dan mencipta episod suka duka hidup dirinya sendiri.

Dia agresif meneroka di sekelilingnya. Hinggalah pada suatu hari dia melihat ada jaringan di hadapanya dan di atas kepalanya. Dan dia cepat menyedari dia sebenarnya berada di taman burung!. Dia tersentak sedikt namun tetap menikmati suasana dan apa yang ada di tanam burung tersebut. Setidaknya makanan minum disediakan terjaga. Di luar mungkin makan minum tak tentu lagi. Maka si burung tadi gembira dengan apa yang disediakan. Dia bersyukur untuk beberapa ketika.

Namun gelodakan jiwa, harapan mengunung tinggi tak dapat ditarah. Keinginan yang tidak dapat dipendamkan sehingga selamanya. Burung cerdik itu tahu betapa alam maya ini sangat luas terbentang. Dia bercita-cita tinggi, mahu berubah. Dan alangkah bahagiannya jika dapat makanan daripada tangkapan sendiri...

Di taman burung ini semuanya disediakan seboleh mungkin untuk bersamaan dengan keadaan di luar. Namun dalam skala yang lebih kecil ini tidak dapat dibandingkan dengan berapa besarnya skala kemahuan dan harapan hidupnya...

Terbanglah kau burung, kudoakan kejayaan, keberanian dan harapanmu...

jankaulu: Pernah sesangkar...

No comments:

.