"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, July 25, 2009

Padam muka...

Memanglah pada masa tersebut saya tidak menyikat rambut saya dan hanya memakai t'shirt leher bulat dan berseluar jeans sahaja. Dan tambah sadis saya hanya berselipar Asadi sahaja. Tetapi tak kanlah mereka yang terlibat tidak dapat mengesan langsung cahaya nur yang sedikit keeducatetan pada muka saya ni, huh!
Saya ni walaupun agak sedikit handsome tetapi memang tidak pandai bergaya orangnya. Saya rasa kekok bila hendak bergaya, rasa tidak selesa sebab apalah sangat bergaya jika hidung tetap kembang.
Sebenarnya apabila saya masuk ke dalam bank tu, saya tidak tahu nak ke bahagian mana sebab saya bukannya atas urusan mahu masukan duit atau nak keluarkan duit. Saya hendak buat pinjaman perumahan. Saja saya nak buat kajian bank mana yang memberikan perkhidmatan terbaik.
Saya pun gi mari-gi marilah dalam bank tersebut, tak tahu nak tuju kat mana. Kalau Maybank dan Cimb Bank saya tahu di mana meja bahagian pinjamannya. Di bank ini saya memang tak tahu... Adalah dua tiga orang pekerjanya melihat saya tapi mereka tidak memperdulikan saya. Nampak muka mereka selamba sahaja tak mesra alam, mereka kelihatan sibuk. Saya mahu mencari meja pertanyaan tapi tak ada pulak, yang ada meja untuk kad kredit sahaja. Maka saya duduklah di tepi dinding merasai airkong, biar sejuk sikit badan.
Kemudian barulah saya disapa oleh seorang pegawai perempuan. Pegawai tersebut sebenarnya sedang lalu lalang di hadapan saya. Saya memberitahunya saya mahu buat pinjaman perumahan. Dia terus cerita mengenai kadar kadar pinjaman dan serba sedikit mengenainya yang saya tak faham langsung kat tepi dinding tersebut. Bila saya terberitahu saya akan pinjam sebanyak RM200ribu barulah tiba-tiba dia terus tersenyum dan ajak saya ke mejanya, siap beri air kotak lagi dan menanyakan apa kerja saya. Kalau ikutkan hati nak saja saya beritahu saya kerja kat sarkas jaga beruang!.
Saya memang anti manusia yang bezakan darjat dan sewaktu dengannya. Saya patah hati pada bank tu, dia tak pandang pun saya sebab penampilan saya memberitahu yang saya bukan pelanggang berpotensi. Sepatutnya bagaimana pun penampilan saya layanglah saya dengan baik, saya ni pun orang juga.
Saya datang ke bank tu nak dapatkan pinjaman, nanti dia untung la, tetapi dia buat saya terkilan, kalau saya ada duit saya taklah pinjam kat bank, saya yang buka bank pulak! Huh emosi juga saya bila teringatkan peristiwa yang berlaku yang telah lama berlalu itu. Daripada Muadzam saya berdiri naik bas selama sejam lebih barulah sampai ke Kuantan, begini saya dilayan...desus hati saya.
Saya sakit hati sangat, sebab itulah semasa meninggalkan bank itu saya bersumpah akan tutup kad kredit bank tersebut secepat mungkin dan akan tutup segala akaun saya di banknya. Konon bank yang standard, huh!
Akhirnya saya pergi ke bank lain, bank yang melayan saya dengan baik. Saya buat pinjaman perumahan dengan bank itu dan dengan bank itu juga saya buat pinjaman beli kereta. Saya kira-kira, bila saya habis bayar segala hutang rumah dan kereta tersebut adalah kira-kira lebih daripada setengah juta saya bayar kepada bank tersebut. Maknanya jumlah itulah yang bank kononnya standard tu melepas... padam muka bank tu!
Jankaulu: Moralnya walaupun saya gemuk, tak terurus dan kelihatan naif, saya tetap manusia (senang je kan moralnya, he hehe).

.