"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, July 25, 2009

Air Mata Azizah...

Saya sms Sue Adnan, tanya dia dok buat apa?. Sue jawab dia keluar makan dengan Adnan. Sue tanya kenapa?. Saya jawab saya sedang tengok cerita Melayu, kalau Sue sedang tengok, saya berniat nak bincang skrip cerita tersebut dengan Sue. Tajuk cerita tu Air Mata Azizah.

Sebenarnya daripada dahulu lagi saya dan Sue acapkali juga bincang pasal skrip terutama tema dan pengajaran. Semenjak Sue masih solo lagi saya selalu tanya dia tentang dunia sastera termasuk skrip dan dialog sampailah kepada pemilihan kata. Sue pemalu orangnya dan saya juga pemalu orangnya (nak jugak), maka saya banyak tanya pasal sastera dengan Sue melalui sms sahaja.

Biasanya saya jarang tengok cerita Melayu. Dalam keluarga saya, saya pernah dipersendakan oleh anak sedara saya, katanya ``Simone (sebutan Simon) ni kalau Anita Sarawak berlakun baru dia tengok ''. Saya bukan nak hina cerita Melayu nanti apa kata peminat cerita Melayu, lagipun pun ada cerita Melayu yang sangat bermutu.
Namun kali ini saya tengok drama `Airmata Azizah' sebab Lydiawati. Semasa saya remaja dulu Lydiawati antara artis Malaysia yang top.Pada masa tersebut kawan-kawan saya di falkuti engeniaring UM memang ramai yang berangan bila dapat kerja, bila banyak duit mereka nak keluar dengan Lydiawati.

Dalam cerita tu Lydiawati pegang watak seorang mak. Zaman dia dah berlalu untuk pegang watak gadis, biasalah kan, he he he. Saya tengok dia bertudung dalam cerita tu, tak tahulah di luar dia bertudung atau tidak, sudah lama saya tak ikut perkembangannya. Dan dia pegang watak seorang mak yang bersifat berat sebelah kerana sayangkan anaknya yang cerdik dalam pelajaran, yang tak cerdik dan lembab dia suruh berhenti sekolah.
Tema cerita ni berkisar pasal tak sedar diri dan derhaka (tema lama). Fasha Fanda pulak jadi anak derhaka tersebut. Bila dah masuk unibersiti jadi lupa diri, tak ingat keluarga dan bila dapat balak anak orang kaya lagilah jadi lupa daratan dan lautan-lautannya sekali. Dia cakap dia anak yatim piatu ke bakal keluarga mertuanya. Ada ke patut kan?

Dan seperti biasa anak derhaka tersebut kena acideng dan terus koma. Dan di akhir cerita bila mak dia maafkan terus mati... biasakan.

Apa yang drama itu nak sampaikan, saya rasa ialah jangan derhaka kepada mak, bila derhaka hidup tak selamat, mati dan memang seorang emak itu sangat-sangat bernilai harganya. Kata nabi kita, emak orang pertama, kedua dan ketiga patut kita sayang, ayah ke empat (pasangan kita yang ke berapa ya? he he he).

Macam biasa cerita Melayu ada `lawaknya', he he he. Tetapi yang menyentuh hati saya ialah `power' seorang mak ke atas anaknya...
Susah nak percaya benda tak dapat dibuktikan ini. Tetapi kalau `power' semacam itu ada memang maklah yang paling patut memilikinya... Kalau kita derhaka kepada mak kita jangan harap hati kita akan tenang dan berhati terang. Bila hati kita tak tenang tak bercahaya, terangkah dunia kita? bahagiakah?

Jan: Kasihnya ibu hingga ke syurga, kasihnya saudara masa berada (katanya...)

No comments:

.