"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 21, 2009

Cara nak lapangkan rumah...

Siapa yang tidak mahu hidup di sebuah rumah yang lapang? Siapa yang tak mahu hidup selesa dan mendamaikan? Siapa? Beritahu saya siapa dia? Saya nak bagi penampar! (sebab dia bohong...? gurau je)

Setiap kali berkemas saya dapati saya menjalankan rutin yang sama iaitu mengalih barang-barang ke tempat asalnya. Saya juga dapati saya mempunyai banyak barang yang sudah tidak boleh digunakan. Hendak membuangnya terasa sayang. Perasaan sayang ini akhirnya menyebabkan rumah saya jadi macam stor. Bagaimana ya supaya rumah kecil kelihatan lapang, kemas dan teratur?
Mengedit pakaian
Saya dapati saya memiliki banyak pakaian yang sudah tidak boleh dipakai. Contohnya seluar yang tidak boleh dipakai akibat diameter perut saya kian melebar. Pada mulanya memang saya salahkan material kain tersebut yang mungkin mengecut (maklumlah murah je harganya), namun lama kelamaan kenyataan tak dapat ditutup (saya harus tabah...).
Saya pernah beberapa kali sedekahkan pakaian terpakai kepada pihak yang memerlukannya, contohnya 2 bulan lepas saya sedekahkan kepada kawan sedara saya. Namun saya dapati masih banyak lagi pakaian yang saya miliki. Dari tempat gantungan baju saya dapati berderet baju kerja saya yang pelbagai jalur dan warna. Sedangkan saya hanya guna beberapa helai sahaja baju yang saya suka. Dok gilir hok tu ler.
Apabila saya ada masa lapang saya akan edit baju tersebut, saya masukan dalam plastik letak dalam kotak. Jika ada masa yang sesuai saya akan sedekahkan.
Barang hiasan kecil
Pada suatu masa dahulu saya suka sangat beli barang yang kecil dan comel. Lepas tu saya atur dalam rak. Cantik sekali bila melihatnya, gembira konon. Lama kelamaan saya dapati ia menjadi alat memerangkap habuk. Barangan tersebut juga menyebabkan rumah nampak sempit dan ketinggalan zaman. Mungkin sebab terlampau banyak kot.
Oleh sebab itulah kini hanya tinggal sedikit sahaja barang perhiasan seperti barangan tembaga, patung kucing dan tembikar. Yang lain saya masukan dalam kotak. Buat masa ni saya tak tahu apa yang akan terjadi pada barang tersebut. Mungkin saya akan pamirkan kembali suatu hari nanti. Nak sedekahkan kepada orang, ada nilai sentimental pulak, huh!.
Barangan dapur
Serabut perut apabila melihat dapur yang tak tersusun. Dapur yang kecil pastilah berserabut jika semuanya tidak disusun dengan kemas. Kedatangan emak saya tempoh hari menyebabkan dapur dah dibersihkan terutama barangan dalam kabinet. Emak saya sendiri menyarankan buang sahaja barang yang tak guna.
Sebenarnya saya miliki banyak barang dapur. Adik perempuan saya selalu menyuruh saya membeli alatan dapur, saya masih ingat katanya `mentang-mentang hidup bujang tak semestinya tak ada barang dapur, nak memasak susah'. Dan adik saya juga suka buat kueh mueh, maka saya belikanlah alatan buat kueh yang mana patut. Apabila dia datang bercuti ke rumah saya dia selalu komplain pasal dapur. Terbaru dia komplain peti ais saya terlalu kecil seolah-olah saya tak ada adik beradik yang akan bertandang.
Lama kelamaan saya dapati banyak alatan dapur sudah terkumpul. Dan apabila melihat barang-barang tersebut rasa terkejut pulak! Macam beristerikan orang yang ada kedai kek, he he he. Banyak dan sukar untuk disembunyikan, contohnya mana nak letak kuali besar saiz 30? Sehinggalah saya beli toyago, bekas plastik yang besar. Satu untuk barangan dapur berasaskan besi dan satu lagi berasaskan plastik. Baru dapur nampak lega sikit. Tetapi kuali tu tak tahu nak letak kat mana, saya sandarkan tepi peti ais macam biasa.

Bilik tidur

Hampir 40% hayat kita, kita habiskan di bilik tidur. Bilik tidur penting sangat. Kalau nak buat seks pun kita masuk dalam bilik tidur, bukannya buat atas meja makan atau atas kabinet dapur. Apa kata anak-anak nanti? (kalau ada anak).
Bilik tidur yang berserabut menyebabkan kita tak selesa, lainlah jika kita ni beruang atau ayam...he he he.

Saya mahu tidur dalam keadaan lapang dan selesa. Sebab itulah saya usung almari dan perabut lain ke bilik sebelah. Yang ada hanya katil saya sahaja ditengah-tengah!. Nampak begitu lapang. Saya juga hadkan warna atau corak supaya tak berserabut. Saya beli juga cadar yang agak berjenama supaya kononnya tidur selesa...(padahal mimpi saya selalu ngeri, he he he).

Kalau terlalu banyak barang di bilik tidur akan merimaskan, lagilah rimas kalau bilik tidur kecil sahaja. Tetapi saya bercadang juga nak letak meja kecil untuk letak beberapa buku untuk saya membaca sebelum tidur. Bentuk meja tu pun kalau boleh nak yang simple je.

Ruang tamu

Rumah yang saya duduk sekarang ruang tamunya berkongsi dengan ruang makan. Nak letak meja makan kat dapur alamatnya berjalan atas syilinglah saya. Maka banyaklah barang terkumpul di ruang tersebut. Nasib baiklah saya tak ada sofa, nampak lapang sedikit. Masa ayah dan mak saya ada, saya letakan katil sebuah selesa kalau nak landing dan lepak.

Di situ juga ada rak tv dan tv. Saya pastikan rak tv tu ada pemain dvd dan Astro recoder sahaja. Biar nampak ringkas dan kemas. Saya juga hamparkan tikar tak bercorak agar nampak lapang.

Ya lah kan, bila balik kerja taklah nampak berserabut atau tinggal dalam stor. Duit banyak tapi hidup tak selesa buat apa kan? lagilah saya ni duit tak banyak nak sangat-sangat hidup selesa berdasarkan kemampuan.

Jan: Kalau nak lebih lapang duduk menetap di balairaya je, he he he.

2 comments:

Anonymous said...

He he..tq for sharing

Anonymous said...

perasaan sayang nak buang tu rasa macam saka dalam diri. Yang tu sayang yang ni sayang. last2 rumah penuh barang. geram jugak dengan diri sendiri yang asik sayang nak buang barang2 yang mungkin dah xdiperlukan.

.