Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 15, 2009

Tiada lagi…

Hari ahad ini mak dan ayah saya akan balik ke Besut. Hati saya sudah mulai risau… Namun saya mesti lepaskan mereka kerana mereka ada tanah air sendiri. Saya tahu hari itu akan sampai juga lambat laun… Sudah sebulan lebih mak berada di rumah saya.
Nanti dua-tiga hari selepas mereka balik saya tentu akan sunyi. Bila balik tak ada orang kat rumah. Namun saya harap kesibukan kerja akan membuatkan saya tabah. Lagipun saya sedar saya tidak boleh meminta lebih…
Kawan-kawan mak saya dah kerap sangat menalipon, dan tadi malam ayah kata tidak pernah dia tinggalkan kampung halamannya sebegini lama sejak dia dewasa.
Saya dah benar-benar sihat, tekanan darah saya sangat baik kata mak saya. Saya juga rasa sihat dan tidak pening-pening lagi. Cuma hati saya sahaja yang lembap…
Nanti tiada lagi suara mak saya mengaji, tiada lagi lauk pauk yang terhidang, tiada lagi yang menemani saya tidur… tiada lagi yang buat kueh petang-petang, tiada lagi yang mengingatkan saya makan ubat tiap-tiap hari.
Sebenarnya bila tiba di kampus waktu pagi saya merasa sedih... Saya tak boleh menunjukan kesedihan itu di rumah, di hadapan mereka, nanti mereka akan susah hati. Rasanya dah banyak kali saya susahkan mereka.
Nanti tiada lagi peti yang penuh berisi, tiada lagi kek buah, saya pun tak dapat mengepau rokok ayah saya, tiada lagi kedengaran cakap politik ayah saya, tiada lagi keceriaan.
Saya berjanji pada diri selepas ini saya akan kerap menalipon mereka, saya terleka seketika dengan apa yang saya ada kerana mengejar cerah di sebuah hujung senja…



Jan: Terima kasih

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home