"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 29, 2009

Apa sebenarnya?

Sebuah jalan, satu perjalanan...



Kadang-kadang saya tertanya juga apa tujuan sebuah kehidupan di planet bumi ni? Adakah semuanya mengenai bagaimana memenuhi keperluan saya dan keluarga saya? Soalan lain yang berkaitan ialah adakah saya mesti mengikuti skrip kehidupan orang di sekeliling saya? dan kadang-kadang saya tertanya juga adakah saya sesat? he he he.




Saya percaya bukan gi disko atau buat seks bebas boleh sesat, kita juga boleh sesat jika tak tahu hala tuju hidup. Wahima orang dalam agama pun boleh sesat, dan daripada segi pemikiran juga kita boleh sesat walaupun kita lagak normal sehari harian.

Saya fikir kerja dan gaji yang saya dapat hanyalah membuatkan saya mampu jalani kelangsungan hidup. Ya kita kerja untuk kelangsungan hidup. Gi pagi, balik lewat petang, kadang-kadang bawak pulak kerja ke rumah. Sebagaimana jumlah gaji yang saya dapat, dalam lingkungan itulah kehidupan saya... cuma kadang-kadang saya terover sikit, membeli apa yang sebenarnya saya tak mampu. Tetapi tentulah kehidupan ini lebih daripada sebuah sofa (Fella Disign), kereta atau rumah, atau duit muit di bank-bank.


Namun saya percaya kita hidup untuk lebih daripada itu, cuma saya masih kabur untuk apa sebenarnya?. Dan `lebih daripada itu' itu apa maksud sebenarnya? Kalau yang mempunyai keluarga, adakah hidup setakat untuk mengembirakan anak bini/suami sahaja. Kalau begitu simple lah sangat tujuan kita hidup kan?


Kadang-kadang memerhatikan kawan-kawan di sekeliling rasa dah tak larat dah kerana sememangnya nampak sangat keperluan hidup itu untuk diri sendiri. Malaslah saya nak tanya bulan lepas berapa wang disedekahkan untuk orang lain (orang yang tidak ada kena mengena dengan kita...) Saya pun tak banyak juga bersedekah, malu nak tanya orang lain. Malah menanyakannya juga kononnya tak boleh sebab nanti tak dapat pahala orang yang bersedekah itu (jika dia beritahu)...


Sepanjang riwayat hidup saya, walaupun saya tak handsome sangat tetapi pernah juga la dua tiga ketul orang yang nak kat saya. Sebenarnya saya rimas jika orang nak kat saya (tapi bila saya nak kat orang, saya tak rimas, saya mabuk...huh!). Namun saya gagal melihat harga kasih sayang tersebut, saya tidak dapat rasa sangat kecuali kehendak seks yang membuak, dan kalau sayang pun mungkin sepurnama dua sahaja adanya...entah.

Semakin umur meningkat, semakin mencarilah saya akan makna sebuah kehidupan... Dan mungkin saya tak dapat mencari jawapannya sehingga saya mati... namun saya akan mencubanya...
jan: Salam buat bekas2 kekasih, kamu semua kejam. Masuk neraka baru tahu! he he he.






No comments:

.