Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 15, 2010

Godaan untuk berbelanja...

Kebahagiaan sangat berkaitan dengan wang. Mungkin ada yang tak bersependapat dengan saya kononnya kebahagian tu tiada kaitan langsung dengan wang. Kononnya ia berkaitan dengan ketenangan hidup (ya la macam mana nak tenang hidup kalau bank dok kol sokmo sebab tak bayar lon...). Saya tak kisah sebab itu pendapat mereka. Dan sesungguhnya blog ini blog saya walaupun Adnan (kawan saya) yang membinanya namun saya yang menulisnya...he he he.
Mungkin ada yang hairan jika saya beritahu insan seperti saya boleh bahagia dengan hanya membeli pasu (bukannya dengan percutian yang berharga ribuan ringgit). Ringkasnya pasu bawak bahagia ke dalam hidup saya. Pelik tapi benar, Azniza (kawan saya) memahami perkara sebegini, dia sentiasa memahamai dan mengerti. Dan sekarang apatah lagi jika pasu tersebut berwarna putih! (maklumlah treng sekarang warna putih, semua nak diputihkan macam mangkuk tandas).
Melambai-lambai pasu yang terdisplay tersebut ke tangkai jantung hati saya. Dan memang 8 kali saya lalu depan kedai tersebut tetapi saya buat-buat tak tahu. Terasa ringan je kad kredit saya yang tersimpan damai dalam dompet saya yang berharga RM10. Rasa tak payah mana untuk ambil daripada dompet, keluarkan kad dan layangkan depan muka pekedai dan dia terus zak di mesen.... Tak payah mana... Namun saya cepat-cepat berfikir saya baru beli LCD dan rak buku... lalu ghairah saya terpotong stimnnya.
Memang saya berdebar, saya ke kedai makan dan makan seorang diri untuk menghilangkan godaan tersebut. Sambil menjamah nasi lemak tersebut saya masih terbayang kilauan jernih pasu tersebut dan alangkah indahnya kalau saya letakannya di rak buku putih yang baru saya kadkreditkan pada minggu lepas. Tentu sambil lalu atau ke bilik air, sempat saya menjeling dan tersenyum melihat terletak molek pasu tersebut di atas rak putih. Pasu putih diletak di rak putih, alangkah bahagianya! Ya allah... tersebut saya nama yang maha kuasa daripada mulut saya... Saya berhenti seketika makan nasi dengan tiba-tiba. Ya saya menahan nafsu! Bukan nafsu seks yang membuak tetapi nafsu nak membeli pasu yang membuak-buak...
Saya percaya godaan untuk berbelanja ni dirasai oleh ramai orang kepada barang yang berlainan, yang mereka suka. Dan mereka mengatasinya dengan pelbagai cara. Mungkin dengan cara membelinya! He he he.
Bagaimana cara kita nak atasi setiap godaan yang menerpa kepada kita ya? Bagaimana kita nak kawal rasa hati kita ya? Ramai yang mencuba tetapi ramai yang gagal dengan cemerlang...he he he.
Mungkin kita kena zuhud? Atau pergi hidup di pondok belajar agama dengan mendalam? Atau masuk tabligh dan usung periuk belanga dari surau ke surau? Mungkin? Mungkingkan kita jenis itu? He he he... Tak mungkin kot, he he he.
Bagaimana? Bagaimana? Oh oh...oooh (baca dengan nada ikhlas)
Jan: Sekali lagi penulisan ini hanya untuk menimbulkan persoalan...jangan marah, he he he

1 comment:

LilYLiZ@ said...

Duit sangat penting...dah penat saya berangan mahu jadi kaya raya. ch

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home