Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 14, 2010

Pengurusan kewangan peribadi

Topik ni paling saya tak suka. Saya tak layak menulisnya kerana saya letakan diri saya sebagai seorang yang gagal menguruskan kewangan peribadi. Walaupun saya berpengetahuan dalam bidang ekonomi, topik pengurusan kewangan peribadi asing bagi saya...(walaupun hakikatnya saya berdampingan mesra dengannya tiap hari. Iaitu tiap hari kita kena urus kewangan peribadi kita)


Kebanyakan orang merasa malu dan serba salah bila membincangkan soal ni. Bila berjumpa kawan pemborakan tertumpu kepada hal orang lain dan diselang selikan dengan siri-siri umpatan yang kadang-kadang kita tak kenal pun dengan orang yang kita umpat. Aneh! Tetapi selamat datang ke dunia. He he he.


Tiada subjek pengurusan kewangan peribadi diajar di tadika, sekolah, kolej atau universiti. Tiada dalam silibus yang mengajar kita iaitu bila dapat gaji kita kena tolak perbelanjaan mana dulu, kena simpan banyak mana dulu. Setidaknya pada saya itulah yang berlaku. Tiada saya pernah mengambil subjek yang maha penting itu. Adakah subjek tersebut ada ditawarkan?. Dan kalau ada dan kalau saya jadi menteri pendidikan, saya akan wajibkan subjek iti. Wajib totally. Sebabnya?


Sebabnya duit makan bahagia. Maksud saya duit mempunyai kuasa untuk memperondak perandakan, menyusahkan, memburukan dan melemahkan kehidupan kita. Ramai orang tidak mahir dalam menguruskan duit mereka sendiri. Hatta seorang analisis ekonomi pun mempunyai masalah kewangannya sendiri. Seorang pegawai atau manager bank yang meluluskan penjaman berjumlahan berjutaan ringgit pun mungkin menghadapi masalah kad kredit. Sekali lagi selamat datang ke dunia nyata dan mengenali manusia, he he he.


Ini memang menyakitkan sekaligus membingungkan. Sama ada kita solo atau berduet (berkahwin) kita sama-sama berpeluang untuk hidup susah dan tak bahagia bila duit menguasai kita... Dan adakah kita akan membiarkan keadaan tersebut berlaku, berterusan bertahun...?


Pandangan kita terhadap wang adalah remeh tetapi apa wang boleh buat pada kita adalah suatu yang maha hebat. Sama ada kita bekerja sebagai drebar, perempuan/lelaki simpanan (sama ada simpanan tetap atau berubah), surirumah, peguam, penyanyi, cikgu dan sebagainya kita tetap berpeluang. Sama ada kita seorang yang ambil SPM 3 kali atau ada PHD, kita tetap berpeluang. Iaitu berpeluang untuk hidup huru-hara sebab kuasa wang tersebut.


Kalau keupayaan seks kita tak sampai ke kemuncak, kita dan pasangan kita yang jadi mangsa saling terkulai terdiam membisu. Begitu jugalah dengan masalah mengurus kewangan peribadi, iaitu kita menderita kebisuan. Jangan pandang remeh sebab ada segelintir orang yang membunuh diri atau bunuh anak bini, bunuh jiran kerana masalah muflis ini...


Seperti biasa penulisan saya bukan untuk mencari jalan atau penyelesaian, iannya hanya sekadar menimbulkan persoalan (huh! pulak dah). Persoalan yang kita sendirilah yang bertanggungjawab cari jalan untuk kembali bahagia sebab duit makan bahagia kita.
Bagaimana ya kalau kita berjumpa kawan kita, kita ketepikan dulu umpatan mengenai pelakon, ahli politik, kerajaan, kawan sekerja kita yang handsum dan not bad yang tak kawin-kawin (sayalah tu, he he he). Kita berhenti mengumpat dulu. Kita saling bertanya mengenai pengurusan kewangan peribadi. Masalah dan cabarannya dan bagainana kita kendalikannya. Masing-masing boleh ambil pengetahuan sebab ia mungkin boleh memberi input dan kesedaran. Kita tak sah lah hairan sangat mengenai tudung jenis apa tu (tudung jenis sekerat? ) yang Datuk Siti Nurhaliza pakai. Kita bincang dulu mengenai pengurusan kewangan peribadi dengan mendalam...
Jan: malu la pulak nak bincang dengan kawan-kawan...nanti dia tahu saya tak ada duit...(pulak dah!!!)

1 comment:

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Janet Robort, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (janetrobort@gmail.com)

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home