"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 27, 2010

Kasih sayang dalam sekerat lap top

Bertahun dulu saya ada menyimpan sedikit duit untuk membeli sebuah lap top... Masih saya ingat pada masa tersebut jumlah terkumpul sudah mencecah RM1000... Saya berdikit menyimpan sebanyak RM50 sebulan. Saya berangan untuk memiliki sebuah lap top kerana saya seorang pensyarah. Tentulah memiliki sebuah lap top akan memudahkan pemgajaran kerja saya, saya boleh bawa kerja `kerja' ke rumah (satu perkara yang tak patut kita buat, he he he).
Dan pada masa tersebut kawan-kawan saya si Kolej Shahputra seolah berlumba untuk memiliki lap top (selain mereka seolah berlumba cari pasangan).
Namun kalau tuhan kata kung faya kung, kita tak boleh buat apa. Kita terpaku jua. Sudah tersurat daripada azali bukan rezeki saya untuk memiliki lap top sebelum umur 40 tahun... Tetapi tak apalah dia lebih memerlukan duit tersebut untuk membeli lap top.


Selepas itu pabila saya melihat kawan-kawan menggunakan lap top mereka, saya benamkan jauh-jauh rasa terkilan saya.
" Ah dia orang bukan buat kerja sangat, main game lebih " Kata saya kepada Adnan semasa kami makan di kedai 5 Star di Indera Mahkota. Itulah cemuhan rasa hati kecil saya dalam usaha membalutubati luka hati apabila melihat kawan-kawan saya dengan rakusnya main game di lap top mereka...
Sekumang saya tak pernah menyesal atas pemberian tersebut, duit datang daripada allah dan allah jugalah tentukan ke mana duit tersebut pergi... malah saya berbangga berpeluang menolong (allah memberi peluang).
Saya tatap lap top `sekeng heng' (terpakai) yang baru saya beli (hutang) tadi itu lama-lama, dalam bilik saya senyum seorang sambil menyeka air mata.

Jan: saya gagal, ia tumpah setitis dua...

5 comments:

sal said...

Assalamualaikum..
kak sal suka baca ceta ni..
yg lama dan baru sama je..
yg penting dia mesra alam ngan kita..
buang jauh2 prasaan sedey tu yek..
happy..happy selalu..

sukiman said...

waalaikumusalam, thans Kak Sal...

Eja said...

syahdunya...

sukiman said...

Eja,

Kata kat Peah (Rafeah Buang)

Sebutir embum menitis
seribu kuntum mengembang
sepatah aku berjanji
kau sebut kau ulang-ulang...

mencurah hujan membatu
meresap ditelan bumi
segala sumpah janjimu
tak satu yang kau tepati...

tiada tuntutan, tiada ungkitan bagimu tuan
kurela dilupakan
kudiumpat jangan
dikenang jangan...

berlalu kisah di taman
bak mimpi diganggu siang
disebut diingat jangan
tak guna dikenang-kenang...

uNcLeJoE said...

TAHNIAH... finally kan.. lama dah dengar citerni... lama dah... lama sangat.... sangat sangat lama... akhirnya... walaupun tangan kedua... OK je kan...

.