Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 15, 2010

Kad kredit suplimeng

"Man kalau awak ada anak, awak wi tak mereka kad kredit Supplemen?" Seorang kawan pernah bertanya kepada saya.
Saya tahu sekarang ada pelajar saya yang pakai kad kredit yang ayah dia beri. Saya tidak kata itu suatu kesalahan. Ia bergantung kepada kemampuan ibubapa, kepercayaan berbelanja anak, dan cara ibubapa tersebut berfikir. Tapi saya ni lain sikit, saya ada lain pemikiran...mungkin ramai yang tak setuju...dan cop saya kedekut.
Kepada saya dunia remaja adalah suatu dunia yang tanpa was-was. Kepada pembaca yang pernah melaluinya akan memahami maksud was-was saya tersebut, dan kalau ada pembaca remaja membaca penulisan ini, anggaplah ia suatu pendapat.
Saya berpendapat jikalau golongan remaja ini berupaya untuk berbelanja tanpa was-was tentu mereka akan parah bila mereka hidup di dunia nyata setelah meninggalkan alam pendidikan formal ini. Memang best membeli belah atau berseronok dengan kawan-kawan. Tetapi persoalannya ialah adakah patut mereka merasai kesenangan tersebut sebelum mereka kenal erti mencari wang? Erti turun pagi balik petang? Dan apakah itu sebenarnya bernama gaji?
Saya bukan kedekut tetapi mungkin berfikiran sedikit kolot. Saya berpendapat kesenangan yang diberikan kepada anak-anak harus berpada-pada dan tak salah kiranya kalau kita berikan sedikit `kepayahan' kepada mereka. Agar mereka tak `serapuh' biskut...
Memang kita nak mereka senang dan lancar tetapi salahkah mengajar mereka duit itu susah juga nak dapat, kena kerja kuat...
Kita percaya kononnya tabiat perbelanjaan mereka ok. Mereka akan beli buku dan keperluan sahaja... Tabiat berbelanja sebenarnya datang daripada mana? Cara/corak pembelanjaan anak-anak kita sebenarnya mengikut tabiat kita, mereka didedahkan daripada awal oleh cara/corak perbelanjaan peribadi kita secara tak sengaja... Mereka melihat cara kita membeli dan menyoping.
Dan cara/corak perbelanjaan kewangan peribadi kita bagaimana? He he he.
Jan: Maaf yea...he he

2 comments:

nOOrsha said...

salam en sukiman..
berjumpe akhirnya kiter kat alam cyber kali nih...alhamdulillah... saye bekas pelajar encik, mase thn 2001-2002 di shahputra pekan.. saye student unitar yg menumpang di shahputra pekan masa tu... encik ajar economy society n encik lecturer yg paaaling best pnh sy jumpe taw!~ terime kasih encik, atas kesudian encik mengajar kami n budi baik encik berkongsi ilmmu yg encik ade, finally kami berjaya akhirnya...terime kasih byk2, jasa n budi encik akan kami kenang sentiasa... :)

Jankaulu said...

Salam Noorsha,

terima kasih kerana masih ingati saya.
Sekarang awak ada di mana?

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home