Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 13, 2010

Impian sama, gaji berbeza...

Rasanya hampir semua impian melibatkan duit, impian perkebumian saya juga memerlukan duit. Saya berharap betul pada hari perkebumian saya nanti sesiapa yang datang dan menolong keluarga saya diberi sedekah/hadiah/tanda ingatan. Daripada tok iman, tok siak, sampai ke penggali kubur saya, saya nak hadiahkan kain pelikat atau bagi perempuan kain batik cap Tiga Serangkai... Semuanya memerlukan duit... jika tidak impian tersebut hanya tinggal impian...


Rata-rata rakyat Malaysia berimpian untuk mempunyai rumah yang besar, cantik dan selesa, kerja yang bagus, kenderaan yang selesa dan bergaya, isteri yang cantik atau suami yang setia...


Namun bukan semua orang dapat meralisasikan impian tersebut menjadi sebuah kenyataan. Dan kata kawan saya kenyataan selalunya pahit. Saya tak nak komen sebab memang kenyataan banyak yang pahit sebab kita banyak yang tak sempurna...


Siapa yang berani? Siapa! maksud saya berani hidup dengan gaya hidup yang terpapar di slip gaji kita... Siapa?


Kalau boleh `saya' nak pergi bercuti ke luar negara, kalau boleh `saya' nak buat taman moden di rumah `saya'. Kalau boleh `saya' nak tukar kereta, kalau boleh `saya' nak renovek dapur, dan tambah 2 bilik berserta sebuah ruang keluarga. Kalau boleh `saya' nak buat kolam mini yang kecil... kalau boleh `saya' nak antar anak saya ke taska yang vouge dan terkenal, kalau boleh `saya' nak bla-bla-bla...
Perkataan `saya' yang saya guna di atas tu bermaksud kita.



Jan: kesimpulannya impian kita adalah untuk dapatkan sesuatu yang `lebih' daripada yang kita ada...emmm

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home