"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 20, 2010

Honda Civic (Saya menang!!!)

Bila Adnan berkereta baru, saya teruja. Bila Mek Zue berHondakan City, saya teruja. Dan bila Amy juga berHonda jugak, saya gelabah (saya nak jugak...!). Kawan-kawan lain mampu, tak kan aku tak mampu... saya fikir cetek-cetak.
Pemuda Cina tersebut tersenyum lebar sambil menghulurkan sakela (yang ada data) kepada saya. Dalam kertas tersebut tu ada berjenis kereta Honda dan siap dengan data harga dan pelbagai lagi. Dan pemuda tersebut bertambah lebar senyumannya bila saya tanya jika saya beli Honda Sivik yang putih tu (sambil tangan saya menujuk ke arah kereta Honda Sivik yang berwarna putih, saya ulangi warna putih. Sekarang saya suka barang yang berwarna putih. Tak tahulah penyakit ni bila akan hilang...).


Warna putih warna idaman... (gambar sekadar hiasan)


Dan apabila pemuda tersebut beritahu berapa jumlah bayaran bulanan yang saya kena bayar (setelah saya tanya berapa sebulan), muka saya menjadi putih! Maksud saya pucat...he he he.


Saya terus fikir rumah dan kereta dah sekian-sekian jumlahnya. Boleh aku beli (hutang) tapi tentu hidup aku akan susah sebab sebenarnya aku jauh daripada mampu. Tak apalah mereka mampu sebab mereka dah ada rumah pun. Tak daya kalau aku beli rumah dan pakai kereta mahal sekaligus... Tergambar kereta Myvi (warna putih) saya yang telah banyak berjasa... saya bermonolog sendirian (monolog dalaman ni orang tak dengar...)


Lantas, saya langsung tak ambil kad business pemuda Cina tersebut walaupun 8 kali dia beria-ria nak beri. Katanya kalau ubah fikiran kol dia.... Namun saya dah buat keputusan dengan tegas dalam hati, saya tak mampu...


Saya melenggang meninggalkan jurujual Cina tersebut dengan berbesar hati, gembira dan ceria...


Jan: Saya menang!!! (tahniah untuk diri sendiri)

No comments:

.