"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 21, 2010

Kolam di rumah kakak saya...

Rumah baru kakak saya yang terletak di perumahan Jeram Estate di Damansara Kuantan ada kolam mandi. Kolam mandi tersebut dibina oleh abang ipar saya semasa beliau renovek rumah tersebut. Ia terletak berhadapan dengan ruang makan yang berada di bahagian dapur yang juga direnovek. Kolam mandi ni tak besar dan tak kecil, elok-elok untuk mereka empat beranak. Kakak saya tak beranak banyak, dua je...




Untuk mengelakan jiran ternampak, dibina dinding pemisah yang tinggi. Daripada pengalaman saya memang kebanyakan jiran suka ambil tahu hal kita. Dalam kes saya, semua perkara mereka nak tahu termasuk perkara yang saya sendiri tak mahu sebut dan akui, he he he. Sebab itulah tiap kali saya sampai rumah cepat-cepat saya tutup pintu pagar...


Namun sebenarnya sebelah rumah kakak saya tu masih kosong lagi... Saya nak beli pun tak ada duit, he he he.Bukan seposen dua.


Yang berseluar merah kurus kering (Azlan) dan yang berbogel (Amar) tu adalah anak kakak saya. Yang dua orang lagi anak adik lelaki saya berdiri (Syafiq) dan yang berbaring (Najib).
Cuti sekolah ni mereka berkumpul dan bersuka ria. Bagus jugak biar rapat antara sepupu sepapat ni. Baru hidup ada warna sikit. Jangan jadi macam saya, anti sosial dan anti jiran je memanjang...


Seronok tengok mereka mandi. Beruntung benar mereka. Di kampung dulu kalau nak mandi saya cari parit. He he he. Tu pun mandi kira letak kaki jea... Takut kemaluan disengat ikan keli...



Kalau saya jutawan, saya nak buat juga kolam tapi kolam tu depan ruang tamu. Saya nak buat bentuk kacang tapi besar. Saya nak suruh kontraktor tanam pokok kelapa kat tepi kolam tu, ala kolam di Bali Indonesia (yang saya tengok semasa saya melawat Bali dulu). Tapi kawan saya kata `buah' kalu ni tak payah sebut. He he he. Saya sebut juga depan dia. Kalau saya...bla bla...
Berbanding dengan rumah saya, rumah kakak saya jauh lebih cantik, mewah, bergaya dan besar. Kadang-kadang saya kesian pulak kepada rumah saya sebab kekurangannya tersebut. Saya pujuk rumah saya supaya tak rasa rendah diri dan saya juga belajar menyanyanginya (rumah saya tersebut). Macam pasangan kita juga kan? Walaupun dia tak secantik Maya Karim atau sehandsum Remy Ishak, kita menyanyanginya sepenuh hati...(yea ke? He he he).
Ditanam pula pokok dekat kolam tu, aduh indahnya. Kalau rumah saya tentu lewat angin petang atau awal angin pagi, saya akan berblog di tepi kolam ni mengisahkan rindu dan dendam kesumat saya yang tak berkesudahan di sepanjang hidup ini. Ada disediakan bangku yang selesa nak nerap nentang sambil berblog. Tapi malangnya saya tak ada kolam mahupun lap top....he he he.
Kata kawan saya di Malaysia ni saya sorang je pensyarah yang tak ada lap top....Huh! Dahlah dulu dia kata di Malaysia ni saya sorang je pensyarah pakai motor.



Kalau saya ada duit banyak (kalau lagi) selepas saya main piano (saya akan bayar juru ajar main piano ajar saya lagu Titanic) saya terus melucutkan pakaian (setelah juru piano balik rumah dia) dan menuju ke kolam terus mandi. Alahai mewahnya rasa...




Setakat ni saya baru mandi dua kali, itu pun pada waktu malam...saya malu. Saya ni gemuk bila mandi pakai seluar pendek nampak buruk sangat, dahlah kopek nampak besar. Namun begitu saya mempunyai hati yang baik, jujur, lurus dan terkadang naif (promote nampak?).



Sekian sahaja buat kali ini cerita tentang kolam rumah kakak saya. Best mandi kolam yang letak dekat dapur sebab setelah lama berenang kita rasa lapar dan boleh menuju terus ke dapur, he he he.

Jan: Kolam rindu, berairkan airmata kasih...kasih yang tak sampai...tak bertahan...(pulak dah)


2 comments:

wawadave said...

i pun takde laptop.. maknanya ada sorang lagi geng u suki!

sukiman said...

welkang to the kelab...he he he. I presiden, u timbalangnya...

.