"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, June 6, 2009

Hari pertama...cuti sekolah.

1. Saya bangun pada pukul 12 tengahari...cadang nak gi pasar minggu Kuala Besut berkubur nisan. Adik perempuan saya saja yang pergi.Sebenarnya rugi besar kalau balik kampung tetapi tak menjenguk pasar minggu tersebut.Meriah giler...

2. Lepas makan tengahari saya tidur balik sampai pukul 3 petang lebih rasanya. Bila bangun saya makan lagi. Makanan banyak atas meja.

3. Lepas tu saya join berkarokea bersama anak-anak sedara saya, mak saya pun join juga siap nyanyi lagu Ramli Sarip ` Doa buat kekasih'. Saya rasa lagu tu dah dinyanyikan dengan tempo yang salah, Ramli M S je tahu kot.Mak saya gubah suara, anak-amak saudara saya kata suara mak saya lebih serak dari Ramli Sarip.

4. Saya pula bawak lagu Ella `Layar impian' dan disusuri lagu Bloery Marantika dan Dwi Yull `Jangan ada dusta'. Saya bawak dengan penuh perasaan, namun macam biasa saya rasa rosakan lagu tersebut, he he he.

5. Bila petang sikit ayah saya bawak anak-anak sedara saya (cucu ayah saya) mandi kolam kat resort berhampiran rumah.Kalau cuti sekolah beginilah rutinnya. Rumah penuh anak-anak saudara. Mereka naik kereta ke resort yang ada kolam mandi. Saya naik motor berbonceng dengan najib (anak sedara), gi Pantai Bukit Keluang.

6. Lepas tu baru singgah juga tengok anak-anak sedara mandi kolam. Bukan main mereka mandi, macam itik dapat air atau macam gelagat kita bila dapat gaji.Macam Nabil dapat anugerah, terus lupa situasi...

7. Balik dari melihat anak-anak sedara mengolam, saya cantas pokok pisang di hadapan rumah dan di kiri kanan rumah. biar nampak terang sikit. Saya biarkan saja daun-daun tak terkumpul, nanti kering saya usung buang.

8.Malamnya saya bermesyuarat dengan adik saya nak tukar langsir rumah mak,nak tukar tikar getah, nak tukar ini itu kerana kononnya dah nampak tak elok. Kami cadang kosnya dibahagi dua nanti.

9. Lepas tu saya berkareokea lagi, saya bawak lagu Salem pulak dah...amboi lagunya sedih dan bertambah sedih bila saya nyanyikannya (atau rosakannya?, hehehe).

10. Best jugak balik kampung, kita jadi kita balik...saya dah tak sedar umur saya dah 39 tahun, dan masih solo!

11. Isnin esok lusa, kakak saya dan keluarganya pula balik balik. Semua akan berkumpul. Kakak saya hasilkan 2 anak, semuanya lelaki. Ya allah nanti keadaan tentu tak terkawal...Tapi best kan...

12. Kita patut bersyukur sangat2 kan bila ada keluarga, ada orang tu kan dia ada keluarga tetapi dia tidak hargainya...dia hancurkan harapan keluarganya, dia ikut nafsu dan pentingkan diri dan kemahuan diri...

13. Malamnya saya pau rokok ayah saya, rokok daun sedap juga tapi perit tekak, sambil dengar lagu allycat , saya mengimbau pencapaian dan tidak capaian hidup saya...suka duka, gembira tawa dan sedih...

14. Ketika saya buat post ini, saya lihat ayah saya dah tidor di hadapan tv, mak saya pun dah tidor dalam bilik bersama cucunya. Semua orang telah tidor. Saya pun dah nak tido, bai-bai...


Jan: Mengapa mentari masih bersinar dan burungan terusan menyanyi?

3 comments:

wanie said...

ko kat kg yer... teringat time aku ngan kak d g umah ko dulu... macam2 mak ko sediakan makanan utk kami... kami tau makan jer... x malu sungguh...hahahhaha... kirim salam kat mak n ayah ko...x taulah mak ko ingat aku lagi x??? selamat bercuti n merehatkan diri...

jankaulu said...

he he he ingat tak aku siap bakar sampah depan umah biar kau dan D nampak asapnya, he he he.

teruk kan aku masa tu...

wanie said...

a'ah....siap bagi arahan kat kami lepas nie nampak aper...last sekali..."ko nampak org tgh bakar sampah depan umah...akulah tue" hehehehhe...pandai betul ko bagi arahn...akhirnya sampai gak kami kan...

.