Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 15, 2009

Jemput makan kerana khawin

Di kampung saya kalau ada orang yang baru kahwin dan kita kenal baik, kita akan jemput pasangan pengantin tu makan malam. Saya rasa mungkin tempat lain juga ada budaya sebegini. Kira kita sambutlah atau raikan pasangan pengantin baru.
Selepas makan biasanya keluarga yang menjemput akan hadiahkanlah sehelai kain batik kepada isterinya, atau kain pelikat kepada suaminya... saya rasa ini adat, entah orang lain gunapakai ke tak lagi. Sekarang dah moden, ada FB untuk war-warkan pertuangan dan perkhawinan.

Saya memang berhajat nak panggil Ja dan Anis makan malam rumah saya. Mereka adalah rakan sekerja saya yang baru bertemu jodoh di tempat kerja. Namun untuk menyiapkan masakan saya tak daya. Maka saya gunakan mak dan ayah saya untuk sediakan juadah. Masak biasa-biasa je, ikan bawal goreng biasa, ikan kembong panggang biasa, sambal belacan biasa, sayur air sawi biasa, telur masim biasa dan sambal daging biasa.

Yang lain sikit ialah daging kambing yang diterbangkan oleh sedara dari New Zealand. Daging tu saya panggang dengan oven yang kawan-kawan hadiahkan sempena hari lahir saya nan lalu. Saya tak boleh makan, namun ayah saya beri jua secuit bila saya kata `Sikit je nak, tak kan memudaratkan...'. Oh ya malam tu nasi saya yang masak.

Mak saya tambah pulak dengan buat puding berkuah.

Upacara makan tu berjalan dengan biasa, tak ada gempa bumi atau apa-apa yang haru berlaku. Saya lihat mereka berdua makan (sambil saya tumpang sekaki, ayah dan mak saya tak makan, mereka buat-buat tengok tv).

Tapi mereka tak duduk lama sebab Ja nak kena pergi mengurut sebab kakinya terseliuh. Katanya dia main Futsal. Dah tiga malam berturut Ja kena mengurut.

Jan: Selamat pengantin baru, bahagia ke anak cucu.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home