"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 8, 2009

Hari keempat...hari Aqikah

Dengan perasaan ngeri berbaur kesian, saya melihat orang-orang kampung dengan penuh gaya menyiat-nyiat kulit si lembu tu hingga tinggal bogel putih tanpa kulit. Masing-masing ambil bahagian masing-masing. Beberapa orang bekerja sekaligus mengupas kulit tinggal isi je. Saya tidak menolong sebab saya tak reti nak buat, kupas bawang bolehlah...atau buat puding...

Sebenarnya lembu tersebut disembeleh di tepi padang dan dibawa ke rumah adik ipar saya untuk diproses dan dimasak...saya lihat lembu tu antara kesihan dan sayu...tapi bila buat gulai kampung nanti tentu best kan...?

Selepas melihat upacara agama tadi (akiqah), saya ke Kuala Besut untuk beli kuali besar yang bersaiz 30. Harganya RM135, saya buat gatal-gatal dan mengada-ngada dapatlah dengan harga RM100. Saya ni memang jenis tak tahu nak menawar-nawar. Lagipun saya tengok muka penjual itu hitam, saya kesian kerana saya teringat kepada seseorang...(pulak dah...)

Sibuk betul saya hari ini sebab banyak benda nak dibuat, angkut sana-angkut sini. sekejap ke kedai beli itu dan ini. macam nak beraya pulak...

Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat adalah sunnah muakkadah, ia tak wajib dan ini adalah pendapat Jumhur Ulama, berdasarkan anjuran Rasulullah “Bersama anak laki-laki ada aqiqah, maka tumpahkan (penebus)darinya darah (sembelihan) dan bersihkan darinya kotoran (Maksudnya cukur rambutnya).” (HR: Ahmad, Al Bukhari dan Ashhabus Sunan.Dan untuk

Maka kalau berduit tu buatlah, kalau tak berduit tu tak buatlah kan. Hal-hal agama ni tak ada paksaan kalau tak mampu kan, he he he.

Dan lagi Ummu Kurz Al Ka’biyyah berkata, yang artinya: “Nabi Shallallaahu alaihi wa Sallam memerintahkan agar dsembelihkan aqiqah dari anak laki-laki dua ekor domba dan dari anak perempuan satu ekor.” (Hadits sanadnya shahih riwayat Imam Ahmad dan Ashhabus Sunan)

Juga dari Aisyah Radhiallaahu anha berkata, yang membawa artinya: “Nabi Shallallaahu alaihi wa Sallam memerintahkan mereka agar disembelihkan aqiqah dari anak laki-laki dua ekor domba yang sepadan dan dari anak perempuan satu ekor.” (Shahih riwayat At Tirmidzi)

Akiqah ini untuk anak sedara perempuan saya yang tinggal di ulu yam, selangor tapi dilaksanakan di Besut. Saya bercuti pun khas untuk majlis inilah.

Pada malamnya jemput orang surau sembahyang hajat. Bagus jugakan setelah hampir 3 malam ruang tamu rumah saya dah jadi macam kelab karokea kini dibersih kemas dan digubah semula untuk acara yang lebih islamik sifatnya. Dengan hamparan sejadah di ruang tamu jadi syahdu pulak rasa...insaf sekejap.Dan kesyahduan tersebt betambah lagi dengan kehadiran langsir baru, hu hu hu.

Untuk hari khas ini saya telan 2 bijik pil darah tinggi sebab semua anak saudara saya berkumpul. Mereka lasak-lasak dan tak boleh dikawal walaupun oleh ibubapa mereka sendiri, contohnya kerusi untuk duduk tetapi mereka berdiri dan panjat-panjat. Dan ada juga anak saudara saya yang kata saya ni nampak macam orang gila sebab rambut tak bersikat kemas.Mereka seolah tak tau saya ni salah seorang pensyarah di salah sebuah u terkemuka, mengajar ekonomi Malaysia lagi dan teks ucapan saya pernah dikeluarkan di luar negara. Tapi mungkin saya nampak komang je, mereka tak hirau...

Anak-anak sedara saya muka ada mirip macam cina, bangla dan Melayu Proto, nasib baik ada juga yang handsome macam saya, maka adalah juga keturunan yang bawak gen handsome (tapi bimbang pulak takut tak cemerlang belajar tok jadi ngaji).

Saya agak kekok membawa watak saya sebagai seorang manusia pada malam tersebut sebab ada 3 kelompok iaitu perempuan di dapur, budak-budak di dalam rumah dan geng islamik di anjung rumah. Entahlah, saya tak pandai bergaul sangat. Yang saya ingat ialah malam tu saya kena kelihatan seislamik mungkin, para tok iman ada kiri kanan, harap-harap janganlah ada yang nak buat saya jadi menantu mereka....saya bosan.

Tapi saya buat jugak konon-kononnya tengok bekas buffet tu takut gulai dah tak ada, kalau tak ada saya ambik tambah. Sekali sekala ada juga tanya sepupu-sepapat dah semester berapa dan lain-lain...kira bercampur sosial lah jugak. Masa menadah doa saya berdoa juga agar anak-anak sedara saya yang ambik exam taun ni berjaya, he he he.

Lenguh giler bila ada majlis-majlis ni kan, saya lihat muka adik perempuan saya bgembira sebab segalanya berjalan lancar dan memuaskan hatinya. Mulanya takut jugak sebab takut orang tak datang, lagipun ayah saya dah tak bergiat cergas dalam UMNO, dia sibuk menguruskan tanaman lada. Dan mak saya pun memang macam saya, iaitu tak suka pergi majlis orang...he he he.


Jan: Meriah majlis ini...burung-burung berkicauan, sanak saudara yang ada turut rasa gembira (sambil menyepahkan rumah...)selamt kuucapkan kepadamu, semoga berbahagia selalu...kan kubina hidup baru...

No comments:

.