"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 23, 2009

Mati berulat...

Dalam hidup saya sebagai Mohamad Sukiman Ishak ni, dah hampir 8 kali saya diisukan dengan isu mati berulat. Masa muda-muda dulu taklah terasa sangat tetapi bila dah akhir remaja ni hati mulai mudah tersentuh…(pulak dah). Tetapi orang macam saya ni cepat-cepat tutup terasa hati dan secubanya tukar topik lain meneruskan perbualan… Jawapan saya beripun macam lawak je. Kira macam lindungi kepiluanlah konon.

``Kan nanti awak mati berulat sorang diri dalam rumah tu…’’ Ni phasa ayat yang sering saya dapat. Ya memang kadang-kadang mereka memang tak ada niat buruk pun di dalam ayat tersebut. Mereka pakai hembus je dan saya yakin mereka tidak ada niat buruk. Cuma saya insan biasa terkadang tersentuh hati. Hati saya diperbuat daripada sel tisu yang lembut bukan diperbuat daripada besi perwaja. Bila balik rumah bila menghadap cermin terfikir-fikir juga…

Kalaulah kata-kata itu adalah suatu doa, besar kemungkinan saya mati berulat. Tetapi saya tidak percaya kata-kata itu satu doa. Doa, doalah, dan kalau berdoa mesti bersungguh-sungguh dan kena ada adabnya. Namun isu mati berulat ni saya tau sangat sebab ia adalah salah satu sub disiplen daripada tajuk besarnya iaitu `Bila nak kahwin?, Ja dah nak kawin...’.

Ajal maut dan cara kematian kita, kita tidak mengetahuinya sebab kita insan biasa, semuanya rahsiaNya. Saya rasa yang lebih pentingkan ialah bagaimana kita penuhi hidup yang dianugerahNYa ini. Sama ada kita gembira tak dalam kehidupan ini dan kita ada ke tak buat kehidupan orang lain gembira? Ada tak?

Oleh kerana ia sedikit menganggu fikiran, sya sms kepada salah seorang kawan saya yang selalu berfikiran positif. Dan dia sms balik kepada saya, dia tulis:

Alar, semua orang bila mati sok pun berulat gak..He he… Apa nk susah, dh jasad jer. Sbb berulat lar, tuhan suruh tanam. Bodo betuldia orang ni…

Jan: Tapi hati tetap pilu...sebab dia diperbuat daripada sel yang berperasaan (pulak dah lagi...!!!)

No comments:

.