"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 9, 2009

Masa untuk diri sendiri?

Sebenarnya sebagai manusia kita kena pandai bahagikan masa, saya tak nak bangkang pernyataan tersebut. Saya akui kena pandai bahagikan masa kalau tidak akibatnya kelam kabut seperti yang selalu saya hadapi. Kalau baca buku senang sahaja saranan pakar motibasi. Mereka nyatakan utamakan yang utama dahulu. Tetapi yang mana dahulu utama ya?.
``Abang nak masa untuk diri abang sendiri dan juga masa abang untuk kawan-kawan abang...'' begitulah kata kawan saya yang suaminya ada melafazkannya lewat petang semalam. Dia amat sedih dan sedikit terkilang kerana ungkapan itu seolah ada terpisah-pisah pulak dari segi pembahagian masa. Saya pun jawab:
"Saya setuju benar dengan permintaan laki awak tu. Saya sokong bukan sebab saya ni lelaki tetapi saya rasa adalah betul seorang manusia tu punyai masa untuk diri mereka sendiri selain untuk pasangan dan anak-anak. Tok kiralah dia puang ke laki. Dia nok buat apa dengan masa untuk diri dia sendiri tu biarlah, itu masa dia. Jangan pulak awak terkilan...".
"Lagipung tok lemas ke dok tepek wek sokmo?'' Saya bertanya pula.
Jankaulu: Pernah beli hadiah stoken bungkus cantik-cantik, lepas tu hadiahkan pada diri sendiri. siap buat-buat terkejut macam Mr Bean.

No comments:

.