Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, April 28, 2009

Takkan Melayu hilang di dunia...

Ni bukan cover CD tu, CD tu cover Kak Pah bersanggul dan ada terjurai mengurai rambutnya.


Ini adalah antara berpuluh lagu dalam CD Sharifah Aini yang saya tak sempat beli. Lagu ciptaan KRU ini bertajuk Takkan Melayu hilang di dunia, lagu rentak tradisional. Dimuatkan dalam CD TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA yang condong kepada konsep album tradisional (atau kini lebih dikenali Irama Malaysia).


CD kompilasi yang dikeluarkan pada tahun 1999 ni berentak asli, zapin, keroncong, Melayu deli, sentimental dangdut dan ala Hindustan.


Lagu-lagu lama best jugak kalau layan. Lagu lama ni terdiri daripada Burung Pungguk, Sri Mersing, Hiburkanlah Hatiku, Bunga Tanjung, Di Pinggir Kayangan, Jalak Lenteng dan Teratai (rakaman live dalam konsertnya di DBKL, 1995).
Dewasa ini ramai yang tak suka lagu tradisional, terutama golongan remaja mereka lebih suka lagu yang melompat-lompat atau `kekeng soyok'. Namun tak apalah muzik adalah pelbagaian, boleh dengar yang mana satu yang kita suka. Kita tak boleh halang kesukaan orang. Cuma warisan jati diri kita, kenalah jugak kita jaga, takut lagu Melayu pupus. Kalau kita tak rakam semula nescaya boleh hilang gitu je...


Khabarnya lagu Takkan Melayu Hilang Di Dunia ni disusunan muzik dibaiki (digubah) semula Eddie Marzuki dan Firdaus. Yalahkan, kalau Kak Pah yang nyanyi kenalah ada stail dan cara alunan yang tersendiri. Bukan pakai beri je lagu tersebut, lepas tu hembus. Gamaknya sebab tulah lama kelamaan banyak lagu Kak Pah jadi malarhijau (evergreng).


Lagu-lagu lain yang ada Patah Hati, Fatwa Pujangga, Seroja, Burung Putih, Tinggallah, Keresahan, Kisah Yang Lalu, Kenang Daku Dalam Doamu, Pujaan Hatiku, Airmata Kasih dan Seri Dewi Malam.
Saya kecewa sebab lagu Gunung Banang dan sayang Musalmah tak ada... Lagu asli Gunung Banang sedap dan merdu didengar. Saya boleh layan lagu tu bejam-jam. Sepatutnya ada dalam album ni. Walaubagaimana pun album TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA adalah khazanah perjuangan Kak Pah selama 30 tahun bersama muzik tradisi.


Jan: Bayangkanlah nilai album sebegini dalam tempoh 50 tahun akan datang...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home