"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, April 13, 2009

Antara santapan otak dan perut? Yang mana banyak menghabiskan duit?

Santapan otak yang saya maksudkan di sini ialah `makanan’ kepada otak kita. Maksud saya otak kita yang digunakan untuk berfikir tersebut perlulah diberi `makanan’.

Dan kali ini saya fokus kepada salah satu jenis makanannya ialah membaca. Otak menerima input antaranya melalui pembacaan. Input yang hadam daripada bahan bercetak seperti buku-buku, surat kahabar dan juga majalah, atau melalui apa-apa sahaja helaian yang bercetak, tersebutlah akan membuatkan otak kita `berjalan-jalan’.

Makanan perut kita

Sebagai sebuah masyarakat morden, kita sudah biasa berKFC, mengP Zahant, diMek donalkan, dan sesekali tersikertresipie… Perut kita banyak demandnya, tidak sama seperti gaji yang kita dapat, seciput mana gaji kita, kita selalu nak makan makanan yang sedap.

Kita seret juga perut pasangan kita ke tempat-tempat seperti di atas, bawak perut anak-anak juga. Terkadang kita ke Tanjug Lumpur, ah sedapnya bau nan ikan bakar berpetai…syahdu.

KFC pulak kalau panas-panas best!

Makanan otak kita?

Rupanya setiap anggota badan kita selain daripada perut perlukan juga `makanan’. Dan anggota yang sangat penting selain perut dan kemaluan kita ialah otak!. Kalau tidak melalui otak yang menerima input daripada bahan bacaan (semasa kita belajar) tentulah tidak ada beribu-ribu duit masuk di dalam akaun kita pada setiap bulan atau awal bulan, taklah kita dapat bersenang lenang (he he he).

Sebenarnya pengetahuan kita diperkukuhkan lagi melalui pembacaan. Cikgu yang mengajar atau pensyarah yang bersyarah mempunyai peranan menyampaikan ilmu pengetahuan namun kitalah yang memperkasakannya melalui pembacaan. Kita kena tambah dan mantapkannya melalui pembacaan.

Kepentingan membaca

Pentingnya membaca tidak perlulah sesiapa nak pertikaikan sebab nampak sangat bodohnya kita nanti, he he he.

Peri pentingnya membaca boleh dilihat dengan terciptanya buku plastik yang tidak carik atau basah untuk bayi umur setahun atau dua tahun. Budak tersebut tentulah tidak boleh membaca, namun pasangan ibubapa yang terkedepan akan membeli buku sebegini. Mereka mahu anak mereka didedahkan seawal mungkin kepada buku! Biar budak itu pegang, kelebek dan lihat huruf-huruf yang ada.

Kita pulak? Kita beli pedang dan pistol untuk anak lelaki kita. Sukanya kita tengok mereka berperang dan tembak menembak adik beradik. Dan kita juga buat-buat mati bila ditembak!. Kita belikan Barbie yang mahal gila kepada puteri kita, biar anak kita ada apa yang jiran ada. he he he… No komen…

Saranan agama…

Dalam agama lagilah penting sifat membaca ini, malah ayat yang pertama turun adalah mengenainya (maknanya kalau kita tak membaca bermakna kita dah fail memanfaatkan ayat pertama tuhan?, no komen…).

Keperluan membaca dan mencari ilmulah yang akan membawa kepada kecemerlangan umat Islam, saya percaya sangat itulah ubatnya bagi Islam yang dihina ini. Maksud saya dengan kita tahu banyak ilmu semakin kita tahu betapa besarnya kuasa dan ilmu tuhan dengan lebih mendalam, lebih majulah kita dalam kehidupan. Maju dalam pelbagai bidang duniawi (sebab kita kena hina di dunia).

Malas nak kupas sifat membaca dalam agama Islam, takut nanti tak sama pulak dengan pegangan orang lain, sebab mereka focus kepada sembahyang, puasa dan bayar zakat sahaja, he he he.

Kita terlupa melalui pembacaan juga kita dapat tinggikan darjat kita di sisi tuhan (selain darjat di sini orang sekeliling kita, he he he). Dengan ada banyak ilmu darjat akan tinggi dan muka pun nampak berseri-seri.

Membaca untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan mengkagumi ilmu tuhan adalah suatu yang dituntut sebenarnya. Dengan kata lain membaca juga ibadat! Dengan banyak umat yang berilmu kita bukan sahaja dapat selamatkan diri kita tetapi juga masyarakat. Tak reti nak mengupas isu ini sebab ia terlalu sukar dilihat oleh pandangan masa kasar.

Membaca sebagai salah satu makanan minda

Ayah saya berpesan kepada saya jika tidak tahu ujung pangkal sesuatu perkara mudah sahaja apa yang perlu kita buat. Bila saya tanya `kita nok wat guana?’ Jawab ayah saya `kita diam atau tanya’.

Dan seperti selalu ayah saya tidak menghuraikan kenapa kena diam, saya lah pulak yang kena fikir kenapa kita kena diam? Dan lama kelamaan ianya terjawab sebab apabila kita tidak tahu sesuatu perkara tersebut hendaklah kita diam atau bertanya, jangan cuba buat tahu dan pandai kerana di sinilah nampaknya kita bodoh, he he he (semasa bercakap mengenai sesuatu yang kita tidak tahu).

Amat mustahil kita hendak mengetahui sesuatu tersebut melalui bertanya kepada manusia di sekeliling kita. Mereka pun kadang-kadang dan kerap kali macam kita juga, 2 x 5 tidak tahu, tidak membaca. Habis tu apa yang nak kita fikir? Di sinilah santapan minda kita boleh dibantu melalui pembacaan. Memang ada bahan bacaan yang hampas tetapi jika kita selalu membaca otak kita akan memberitahu kita mana satu bahan bacaan yang baik dan mana satu bahan bacaan yang tidak bagus.

Semasa di Shahputra

Semasa saya bekerja di Kolej Shah putra saya selalu ketepikan sedikit duit gaji saya kepada buku-buku dan majalah. Antaranya saya langgang ialah Newsweek, Reader's Digest, Bintang Kecil (untuk kanak-kanak, untuk anak saudara). Dan setiap bulan saya wajib beli Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi dan Dewan Budaya. Begitu juga dengan Majalah Impiana, Anjung Seri, Jelita, Keluarga. Majalah Libur juga saya beli setiap bulan. Walaupun saya tidak mempunyai banyak duit untuk melancong, saya tetap mahu mengetahui tempat-tempat yang menarik di Malaysia. Negara saya sendiri.

Maknanya setiap bulan seratus ringgit memang tidak mencukupi. Saya juga minat beli buku-buku masakan, buku motivasi, buku-buku akademik agama dan buku-buku politik. Kadang-kadang walaupun buku lama masih belum habis dibaca, saya masih juga beli buku baru supaya ada tanggungjawab dalam kepala otak saya untuk membaca.

Saya bukanlah berniat untuk bermegah dengan ilmu pengetahuan yang saya ada, jauh bumi dari langit, yang saya ada sikit sangat la. Saya membaca kerana saya ingin tahu dan saya tidak selesa jika ada topik yang dibicarakan depan saya saya tak tahu. Kalau saya tahu pun saya senyap sahaja, bukan nak menunjuk….

Pesta buku antarabangsa 2009

24hb dan 25hb saya akan ke Pesta buku antarabagsa. Acara tahunan ini memang saya tak mahu mis. Di sini saya boleh dapatkan buku murah daripada penerbit luar negeri. Ya lah kan kalau sebijik RM300 manalah mampu saya beli, tapi di sini boleh dapatkan dengan harga yang murah terutama edisi zaman kirong (edisi lampau).
Kawan saya pun ramai yang nak ke sana. Ada yang dah awal-awal peruntukan duit RM300 untuk beli buku-buku. Kali ni saya juga peruntukan sedikit wang kerana saya nak beli lampu dengan duit yang saya kumpul. hajat nak beli la banyak sikit buku sebab ada mini library...
Namun hati saya kembali berbunga bila adik perempuan saya sms tanya `Abang nak pinjam duit ke?, he he he.

Jankaulu: Tak dapat dinafikan harga buku di Malaysia mahal-mahal.

No comments:

.