"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 23, 2009

Jom seimbangkan hidup kita...

Semasa bekerja di Shahputra seronok hati sebab boleh pergi girangkan diri jika ada Sure/Jom Heboh, dan sesekali tengok wayang.
Semasa di Jom Heboh dapat lihat banyak gerai jualan yang kononnya dapat meningkatkan ekonomi bumiputra, he he he. Dan kalau nasib malang dapat berjumpa pula dengan artis yang baru nak `selak kain' (artis baru nak naik maksud saya, jangan marah ya, he he he). Ramai anak-anak remaja datang, makcik pakcik yang hadir, hampir semua golongan.
Ada kawan-kawan saya sedikit mencebek kerana saya pergi ke tempat-tempat begitu... Namun saya tidak peduli, saya nak pergi tengok dan girangkan diri, tidak salah rasanya asal kita seimbangkan hidup kita... tak salah rasanya nak berhibur. Saja nak melihat.
Apabila cerita-cerita bersaiz besar keluar, saya tak lepaskan peluang menontong wayang di Megamall. Sebelum itu makan la nasik ayam di birai panggung tu sambil perhati gelagat manusia, ada yang merengek-rengak kat pakwenya. Mungkin pakwenya nak tengok cerita perang tapi makwenya nak tengok cerita romantis. Entah.
Saya pergi dengan kawan-kawan. Seronok tengok wayang sebab kesannya lebih daripada menonton TV. Pergi ramai-ramai seronok walaupun kadang-kadang saya tengok cerita lain (cerita seram), dan kawan-kawan lain tengok cerita aksi ganas. Di panggung wayang khalayaknya lebih terdiri daripada remaja dan akhir remaja macam saya. Sedikit sahaja orang yang berumur datang...
Keadaan di Jom Heboh dan panggung wayang berlainan sekali dengan suasana pamiran buku atau kedai buku. Tidak ramai yang jenguknya. Kalau jenguknya pun hanya sekejap sahaja. Jenguk kerana dalam perjalanan nak ke tempat lain. Tidak menjadikan melawat pamiran buku sebagai antara agenda yang terpenting.
Saya suka ke pamiran buku, bukannya kerana nak beli banyak buku tetapi terkedu dengan buku-buku yang dihasilkan oleh manusia. Bijak juga manusia, ia boleh buat buku! Melihat tajuk-tajuk buku pun saya dah naik stim, maksud saya menarik perhatian hati saya. Banyak judul-judul yang menarik sebenarnya (yang tak mampu saya beli). Terkilang rasa hari tu nak beli buku resepi Air Tangan Tengku Puan Pahang (RM158.60) tapi duit ada RM20 je, he he he.
Suka pergi kedai buku Popular kat Megamall sebab ada juga dijual alatan tulis dan CD. Dan jangan lupa ada juga KFC kat Megamall.
Kehidupan memerlukan keseimbangan, saya cuba seimbangkan kehidupan saya dengan alam sekeliling (seimbang dengan kocek ala-ala kosong saya juga, he he he), maknanya ke Jom Heboh dan panggung wayang saya melata, dan ke kedai buku dan pameran buku saya hadir.
Saya berharap masyarakat kita yang berduyung-dugong ke Jom Heboh atau panggung wayang akan berduyung-dugong juga ke kedai buku dan pamirang buku atau komputer. Semoga suatu hari masyarakat kita akan mencuba seimbang dalam kehidupannya. Sama-sama ya...sama-sama menuju pembangan diri (yang bukan berbentuk material tetapi santapan minda).
Jankaulu
: Pernah beli buku `cara-cara memikat dan merayu', he he he. Huh!

No comments:

.