Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, April 27, 2009

TINGKATAN 6 VS DIPLOMA: Suatu renungan...

Penulisan ini adalah tindakbalas daripada penulisan yang berjudul ` TINGKATAN 6 VS DIPLOMA’ yang dihasilkan oleh `asmadiabdulrahman.blogspot.com', (Monday, April 20, 2009). Pada hemat saya, penulisan beliau mempunyai nilai yang baik dalam membuka minda kita untuk menyoroti perubahan dan hakikat dalam sistem pembelajaran terkini yang kita ada, yang kita terlibat secara langsung.

RASA BERTUAH

Sebagai bekas pelajar tingkatan enam (selama 2 tahun) dan bekas guru tingkatan 6 (selama 5 tahun di Pusat Pendidikan Yayasan Islam Terengganu, Cawangan Besut), saya terpanggil untuk membuat sedikit komentar secara peribadi mengenai kedudukan tingkatan 6 sebagai suatu rantaian yang rapuh dan juga galak tumbuhnya pengajian peringkat diploma di kolej-kolej swasta.

Saya berasa bertuah kerana berpeluang dan berjaya melepasi `tangga-tangga’ ke menara dengan melalui sistem ini, iaitu sistem bertingkatan 6. Bertambah bertuah saya kerana mempunyai pengalaman selama lebih 5 tahun menjadi pensyarah di sebuah kolej yang terkenal dan cemerlangnya iaitu Kolej Shahputra, yang pada masa itu rata-rata mengendalikan program di peringkat diploma.

SAYA PECAHKAN

Untuk mengupas secara lebih lanjut saya pecahkan pernyataan yang dikeluarkan oleh Azam Md Atan (Yang Dipertua Persatuan Kebangsaan Pengetua Malaysia) kepada beberapa bahagian:
1. Pelajar di tingkatan 6 bertuah malah sebelah kaki terjamin ke IPTA.
2. Mereka juga lebih bersedia sebelum meneruskan pengajian di universiti kerana sudah mendapat pendedahan awal di tingkatan 6.
3. Pelajar yang memilih mengikuti pengajian peringkat diploma di Ipts berbanding tingkatan 6 itulah merugikan masa belajar mereka.

Pernyataan yang dibuat boleh dipertikaikan, saya hairan seolah-olah beliau tidak mendasari falsafah pendidikan dan inovasi perubahan cabang-cabangannya dewasa ini. Secara purata kedudukan sistem bertingkatan 6 masih ditakluk lama, dan mungkin pupus melalui masa. Tiada pembaharuan yang dijalankan, tidak glamour dan tercicir. Fokus tidak diberi oleh Kementerian Pendidikan, setelah berpuluh tahun tiada pembaharuan walaupun sebenarnya ia dianggap utama dan lebih berprestage berbanding dengan sistem bertingkatan 5 (SPM).


TIDAKLAH BERTUAH MANA…

Semasa bertugas sebagai guru tingkatan 6, penglibatan saya dalam mata pelajaran Pengajian Am membawa saya bermusyuarat sehingga ke peringkat daerah. Sebelum sesuatu mesyuarat dijalankan secara tak langsung ramai guru-guru di tingkatan 6 semasa itu khuatir akan STPM tidak dapat dilalui pelajar untuk menerpa kejayaan kerana ramai pelajar tidak mempunyai kelayakan yang tinggi untuk menghadapinya.




Kelayakan untuk menempatkan diri ke tingkatan 6 rendah adalah minima sahaja, sedangkan pengajian di tingkatan 6 adalah sukar dan sangat menyeluruh asasnya (malah peperiksaan STPM adalah diiktiraf antara peperiksaan paling sukar di dunia). Dengan kata lain STPM terlalu sukar untuk mereka. Maka tidaklah dikira bertuah sangat apabila seseorang pelajar tersebut mengambil STPM.

DUNIA POSITIF

Semasa bekerja di Kolej Shahputralah pemikiran saya telah berubah, iaitu saya lebih positif terhadap dunia pendidikan yang diswastakan. Malah acapkali saya fikirkan jika kawan-kawan saya memasuki IPTS dan membuat diploma kemungkinan besar mereka akan berjaya di dalam pelajaran. Semasa di tingkatan 6, hanya 6 orang daripada kawan-kawan saya yang berjaya memasuki IPTA dengan menggunakan STPM (IPTS pada tahun-tahun 1980 an masih lagi asing bagi kami di kawasan pantai timur).

Ramai kawan-kawan merupakan pelajar yang tekun dan rajin, namun mereka gagal mendapat 5P. Saya terfikir, kalaulah kerajinan tersebut dilakukan di peringkat diploma tentulah mereka akan berjaya, apatahlagi pensyarah-pensyarah kolej Shahputra sangat mengambil tahu dan mengambil berat mengenai pembangunan pelajaran pelajarnya. Itulah bisikan hati saya.


TIDAK MERUGIKAN MASA
Belajar dalam mana-mana bentuk atau sistem tidak merugikan, begitu juga umur bukan halangan. Rezeki dan daya penakulan terhadap pembelajaran berbeza, oleh itu adalah suatu pernyataan yang negatif jika menyatakan pembelajaran di IPTS melalui diploma ataupun sijil adalah membuang masa. Pembelajaran adalah proses sepanjang hayat…dan proses yang dipilih itu mestilah yang terbaik dan terdaya mengikut faktor dalaman dan luaran pelajar masing-masing.


Dan dewasa ini faktor luaran seperti adanya tanggungjawab pihak swasta untuk pembangunan negara melalui pendidikan, maka kita haruslah memahami penglibatan pihak swasta dalam dunia pendidikan bukanlah objektif wang semata tetapi seakan mengambilalih/menerima sedikit tanggungjawab yang dipikul oleh kerajaan.

Kenyataan yang dibuat oleh seorang yang mempunyai kedudukan yang tinggi ini dikhuatiri akan memberi impak yang lebih jauh terutama dari segi merapatkan jurang pengetahuan dan pendapatan antara kaum. Satu Malaysia tidak akan tercapai jika kita tumpukan kepada suatu saluran sahaja. Jika rata-rata yang memasuki sistem pembelajaran tingkatan 6 terdiri daripada Melayu yang cukup makan, dan akhirnya gagal…(kejadian yang saya rasa banyak berlaku di seluaruh kawasan pendalaman di Malaysia…Kementerian Pendidikan sila buat kajian!) maka kesannya lebih parah kepada perpaduan kaum dan keamanan negara.

PENDAKIAN YANG LEBIH TERANG

Adalah lebih baik mereka mengikuti pembelajaran yang lebih berstruktur, lebih fokus dan pelbagaian yang dijalankan oleh kolej yang memahami dasar pendidikan negara. Contohnya pembelajaran diploma melalui kolej Shahputra yang diusahasama dengan UITM. Para pelajar memang belajar silibus yang sama dan peperiksaan sama. Mutu pembelajaran tidak dapat dipertikaikan kerana diawasi dan dipandu dengan berskala dan berjadual.

Pendedahan awal untuk memasuki universiti juga boleh didapati di peringkat diploma, malah lebih terbuka dan terkini, lebih luas liputan disiplin pembelajarannya berbanding dengan proses pembelajarn di tingkatan 6. Pelajar yang mahu menyambung pelajaran di peringkat ijazah amat dialu-alukan oleh pihak UITM. Oleh itu saya juga keliru dengan pernyataan yang dibuat oleh Yang diPertua tersebut.
TIADA YANG TERBAIK?


Namun begitu saya juga tidaklah menyatakan tingkatan enam adalah tidak berdaya saing secara total. Tingkatan 6 juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang tersendiri dan unik, salah satu contohnya perbelanjaan yang termurah untuk ke universiti.


Dan jika pelajar tersebut betul-betul mempunyai daya penakulan yang tinggi (betul-betul power bak kata blog tersebut)), ia memang menyenangkan pelajar untuk belajar di universiti kerana hampir keseluruhan asas telah diajar dengan mendalam (saya rujuk kes pelajar ekonomi yang nak sambung ekonomi di peringkat izajah…). Contohnya semasa saya belajar ekonomi di Universiti Malaya dulu pelajar daripada sistem tingkatan 6 jarang yang kena `tendang' berbanding dengan yang melaluinya dengan diploma.
Tetapi sekali lagi kita kena kembali kepada keadaan dan siapa yang berada di dalam sistem itu, Jika pelajar tersebut merupakan seorang pemalas, letak di mana-mana pun sistem pun mereka tidak akan mencapai kejayaan dan jauh sekali mahu memenuhi falsafah pendidikan negara...

Jan: Teringat bekas kekasihku semasa di tingkatan 6... Bahagiakah kau sekarang? atau dah bercerai berai?

1 comment:

Anonymous said...

oh begituuuu, so sye nak masuk f6 lah tahun dpan...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home