Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

Wednesday, April 15, 2009

Lagi mengenai perihal membaca...

Alasan biasa untuk tidak membeli bahan bacaan

``Awak tak apalah Man, awak tak ada keluarga. Saya ada anak bini, masa mana nak membaca?’’.

Ada antara kawan-kawan saya menggunakan alasan status seperti di atas. Boleh ke kita terima alasan ini? Ya, mungkin mereka sibuk menguruskan anak-anak dan pasangan masing-masing kan. Namun kita tidaklah boleh jadikan alasan seratus peratus, kita haruslah memperutukan masa untuk membaca. Lagipun alasan ini seolah escapizeng…? Kajiselidik yang dijalankan membuahkan hasil iaitu ramai orang bujang trang tang tang juga tidak membaca!. Malah pelajar juga tidak membaca! Siapa nak jawab? He he he.

Budaya tidak membaca kita…

Berapa kerat di antara kita yang gembira dan terloncat-loncat (macam pemain bolasepak di tepi padang yang sedang panaskan diri sebelum sesuatu permainan bermula) apabila mendapat hadiah buku?

Berapa kerat antara kita yang terfikir lebih baik hadiahkan buku sebagai hadiah untuk hari jadi seorang kawan yang ke 39 tahun ini?. Atau ada ke atau ramai tak orang yang hadiahkan buku bertajuk `Jimak mengikut Islam jilid 2’ atau `Permata yang Hilang’ kepada pasangan penganting baru selain daripada gelas kaca, cawan, piring dan periuk?. Dan album gambar?

Sebahagian daripada duit gaji

Semasa di Kolej Shah putra dulu saya telah mula ketepikan sedikit duit gaji saya kepada buku-buku dan majalah. Antaranya saya langgang ialah Newsweek, Reader's Digest, Bintang Kecil (untuk kanak-kanak, untuk anak saudara). Dan setiap bulan saya wajib beli Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi dan Dewan Budaya.
Begitu juga dengan Majalah Impiana, Anjung Seri, Jelita, Keluarga. Majalah Libur juga saya beli setiap bulan. Walaupun saya tidak mempunyai banyak duit untuk melancong, saya tetap mahu mengetahui tempat-tempat yang menarik di Malaysia. Negara saya sendiri.

Maknanya setiap bulan seratus ringgit memang tidak mencukupi. Saya juga minat beli buku-buku masakan, buku motivasi, buku-buku akademik agama dan buku-buku politik. Kadang-kadang walaupun buku lama masih belum habis dibaca, saya masih juga beli buku baru supaya ada tanggungjawab dalam kepala otak saya untuk membaca.

Saya dan dunia pembacaan.

Saya ni nak dikatakan ulat buku tak adalah. Saya membaca bila ada masa lapang, saya tak ada jadual waktu bila saya harus membaca. Oleh kerana penulisan ini penulisan saya dan blog saya, saya coretkan sedikit mengenai saya dan dunia pembacaan saya, he he he.

Susah saya nak huraikan kenapa saya bersikap sebegini, sama susahnya nak menghuraikan kenapa ada lelaki yang suka perempuan rambut panjang. Seingat saya semasa saya kecil saya selalu melihat ayah saya membaca. Apabila balik dari kerja dia terus membaca di ruang tamu, biasanya suratkabar. Dia tidak sempat pun menyalin baju lain. Dia terus duduk dan membaca. Saya pun pada masa itu masih kecil, saya takut nak menghampiri dia, takut dia suruh saya ejaaa. Saya ingat lagi dulu bagaimana susahnya saya nak eja universiti bila dia suruh. Biasanya yang susah-susah saja ayah suruh saya eja. Jadi lebih baik saya perhatikan dari jauh.

Dua buku pertama…

Masih ingat lagi 2 buah buku pertama yang saya beli iaitu `Bawang Putih bawang Merah' dan buku `Ayah kurindu ibuku sayang' ' terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Saya suka sangat dalam hati, sehingga saya cium buku tersebut di kantin setelah membelinya di pameran yang diadakan di kantin sekolah.
Di sekolah rendah saya menjadi pengawas perpustakaan atau kita kenali juga dengan perpustakawan.
Semasa di sekolah menengah juga, ketika kawan-kawan saya berebut mengejar sebutir bola di padang, saya rehat bawah pokok melihat mereka sambil membaca buku (kawan-kawan saya selalu mengajak saya main bola tetapi saya menolak. Cikgu sukan pun dah puas pujuk saya supaya main bola, he he he).

Semasa di sekolah menengah juga sangat gembira sebab dilantik menjadi perpustakawan walaupun pada masa tersebut saya sudah menjadi ketua tingkatan dan juga menjadi AJK bagi Kelab Kerjaya Sekolah Menengah Tengku Mahmud.

Tidak ada yang datang dengan senang…

Kita kembali dengan tema membaca makanan otak tadi. Saya harap saya mempunyai banyak masa di hadapan hari untuk saya membaca, saya harap juga saya akan baca sebanyak mana buku yang boleh saya baca sebelum saya mati. Ilmu tuhan sangat tinggi dan indah. Namun keindahan itu untuk dilihat dan dijamah tidaklah semudah begitu sahaja.
Semakin saya mejadi dewasa keperluan perbelanjaan untuk bahan bacaan menjadi semakin besar. Saya makin mahu tahu banyak perkara...dan buku bukan murah harganya kan.

Ayah saya pernah berkata kepada saya, dia terkilan dengan semangat membaca di kalangan pelajar lepasan universiti (kita la tu kot), mereka malas membaca. Ayah saya kata mentang-mentang dah dapat izajah terus tidak membaca lagi. Dan tambahnya lagi oarang yang tak ada negree macam dia ni la kena membaca seumur hidup untuk mencari ilmu. Saya tau dia sindir kita kan…?

Mini library kawan saya

Beberapa hari lalu saya terima sms bergambar daripada sahabat saya, dia kirim gambar buku-bukunya yang disusun cantik sebelah TV. Banyak juga buku-bukunya. Dia kata dia akan beli rak yang besar nanti untuk buat mini library. Saya sangat gembira dia juga mahu wujudkan mini librarynya. Katanya lagi memang dari dulu dia ada cita-cita tersebut. Baguslah sebab dia juga merupakan seorang pensyarah. Bolehlah dia jaga dan pastikan buku-buku yang dia beli tu tersimpan dengan baik dan kemas. Ilmu kena hormat, dan ilmu kita yang mencarinya, bukan dia yang mencari kita.
Jan: Pernah terdengar `buat apa beli buku? Bukannya boleh makan membazir je…’. No komen…

2 comments:

wawadave said...

Dulu2 pun ada buku ayahku rindu, ibuku sayang.. antara buku yg plg sdp dibaca tht time.. now, mybe dah bagi kat org. Teringat lagi

jankaulu said...

ya cerita tu sedih sebab ayah dan mak dia terpisah... dia selalu kenangkan nasib hidup dia..