Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 29, 2009

Muka tu penting!

Saya percaya yang muka saya tak layak untuk dimuatkan sebagai cover majalah. Kalau nak dibandingkan dengan Brat Pik, Tom Kurus atau Farid Kamil ibarat membandingkan gelas dengan cawan... Namun saya yakin rupa saya taklah buruk sehingga orang tak selesa atau benci. Saya ambil kesimpulan muka saya tidak handsome dan `sedang-sedang' sahaja iaitu dalam grade C+ (kalau nak dikatogerikan...).
Namun saya percaya muka mempunyai `kuasa' yang besar dalam kehidupan seseorang manusia. Secara terus terang ayah saya beritahu ketika saya dilahirkan dia terus melihat muka saya dahulu, kemudian barulah melihat kecukupan jari kaki dan tangan saya, akhirnya barulah melihat kemaluan saya yang kecil (pada masa tersebut).
Saya percaya muka penting, walaupun di sekeliling saya kawan-kawan nyatakan kononnya apalah pentingnya sangat rupa berbanding dengan budi bahasa, saya tak terpengaruh. Sepanjang perjalanan hidup saya selama 39 tahun (hari ini genap 39 tahun, selamat hari lahir untuk diri sendiri) banyak kejadian di depan mata saya dan saya alami sendiri memperlihatkan rupa itu penting...saya tak nak hipokrit.
Perangai sukar diubah tetapi masih boleh diubah sedikit-sedikit, namun muka hanya boleh diubah melalui pembedahan. Kalau simenteri muka tak sama, mungkin memerlukan pembedahan major. Jika hanya sedikit bolehlah ditutup melalui make up...
Kakak saya pulak seorang optimis... semasa dia di tingkatan 5 dia ada beritahu saya muka dia tak komersial so dia sedar diri dan sebab itulah dia belajar rajin-rajin. Apabila dia nak masuk Universiti Utara Malaysia mak saya membekalkan dia sebatang licu (lipstik), namun dia kata ``Tok payohlah mok, orang nok gi belajar bukan melawa''. Namun selepas balik daripada cuti semester pertamanya saya perhatikan dia mengambil beberapa batang licu mak saya untuk dibawa ke UUM...he he he.
Atas kesedaran rupa itu pentinglah saya tak nak hipokrit, saya selamba mencapai barangan clinique yang beratus ringgit harganya tersebut. Saya beli yang asas sahaja, yang special treatmeng mahal sangat. Jurujual tu pulak sibuk mendetailkan kecacatan atau keburukan kulit muka saya yang kononnya tak cukup oksigen dan macam-macam lagi, huh!. So saya belilah sebab bukannya saya nak handsome tetapi saya fikir biarlah tak handsome tetapi kulit muka bersih dan tulus, ada sinar gitu kononnya...(pulak dah).
Saya teringat pulak kisah seorang budak perempuan bernama Yang Peiyi yang berusia 7 tahun ditarik keluar daripada menyanyi di upacara pembukaan summer Olympics di Beijing. Dia digugurkan kerana `Chinese officials judged her to be not good-looking enough'. Tempatnya diganti dengan Lin Miaoke umur 9 tahun yang cute miut, comel lotea gitu untuk buat ` lip-synched' bagi pihak Peiyi. Terus budak Lin Miaoke tu jadi terkenal sehinggalah kebenaran itu diketahui...terbongkar.
Dan lebih parah lagi... Pengarah muzik pada masa tersebut menyatakan ` the deception was "in the national interest," because they wanted to "put forth the perfect voice and the perfect look."...
Jan: He he he, balik kerja nanti nak guna semula clinique cream anti ageing yang dah lama sebek di dalam laci...he he he.

6 comments:

Umar said...

ade gak muka hensem tp semua org tgk mcm menyampah jee...itu muka hensem yg berlagak....cthnye, anak yusuf selam...eheheheh

Unknown said...

Selamat Hari Lahir En. Sukiman..

Jankaulu said...

he he he siap dengan contoh ya. tapi saya setuju dengan pendapat Umar tu...

dan dalam beberapa kes kita tengok pun dah menyampah walaupun kita belum kenal lagi... bila kenal barulah bertambah tak suka sebab perangai buruk...emm ada benarnya org kata kecantikan diri juga bermula daripada dalam (hati...)

Terima kasih Syib...

madier said...

Selamat Hari Lahir...Moga Pjg Umur...murah rezeki...tcapai apa yg dihajati....

Jankaulu said...

thanks madier

Aku...kan Abangg said...

ape2pun selamat hari lahir mung sukimang....muka bersih pung dok gune mang, yg penting hati kene bersih mang....mung ok per

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home