"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, April 22, 2009

Simpan dalam hati segalanya...

Hari jumaat dan sabtu nan lalu saya balik kampung. Mata rindu untuk mahu melihat mak dan ayah. Di kampung mereka hanya tinggal berdua sahaja. Ayah sekarang sibuk menanam lada. Emak macam biasa dengan aktiviti ala kampung yang sesuai dengan usianya.
Sebenarnya selain daripada itu saya ada hajat lain juga. Saya nak mak saya bawa saya jumpa dengan seseorang. Dua tiga bulan ini kesihatan saya tak menentu, hati saya makin berdebar debar dan kadang kala rasa sunyi sehingga bingit telinga. Semasa posting ini dibuat telinga kiri saya masih tidak dapat mendengar dengan baik, rasa bengang je macam masuk air. Malam-malam pun kadang-kadang sampai pukul 5 pagi saya masih tidak dapat tidur, alih badan banyak kali dan terkebil-kebil. Siangnya saya mengantuk, saya pening kepala.
Apabila saya beritahu doktor selain selsema dan hidung berair tidak berhenti, saya juga lenguh seluruh badan, doktor saya kata saya letih kerana kerja banyak dan sekarang cuaca tak menentu dan banyak orang deman selsema. Dah banyak kali saya bertukar ubat atas saranan doktor tetapi saya rasa ubat-ubat tersebut tidak berkesan... Sebab itulah, entah kenapa saya rasa saya perlu balik kampung supaya mak saya boleh bawa saya untuk berubat.
Namun bila sampai ke kampung lidah ini kelu untuk memberitahu emak yang saya ni tidak sihat. Lagipun badan saya segar bugar je. Cuma mak saya perasan saya kurus sikit katanya. Sikit sahaja katanya, he he he. Tak tergamak pula nak cerita kat mak saya yang saya sangat tak dapat tidur lena waktu malam. Bimbang dia rungsing.
Melihat muka emak membuatkan saya rasa biarlah saya simpan dalam hati segalanya. Melihat raut wajah mak menyakinkan hati saya yang dunia ini masih ramai yang baik dan ikhlas, masih ada kasih sayang yang suci dan murni. Yang langsung datang daripada allah... Sudah terasa terubat separuh daripada gangguan kesihatan yang saya miliki. Lagi pun saya tak mahulah nanti saya maki orang yang saya jumpa nanti dalam hati jika dia beritahu `ubatnya kahwin..'.
Namun saya ada juga beritahu keadaan kesihatan saya yang tidak menentu secara minima sahaja. Itupun mak saya sudah risau sangat dan mahu jumpakan saya dengan seseorang. Katanya orang itu akan urut belakang saya dan kepala saya dan baca sesuatu sahaja, tidak lebih daripada itu.
Semakin kita dewasa, rupanya semakin banyak juga perkara yang kita kena simpan sahaja di dalam hati kerana bimbang ia akan mendatangkan kerisauan kepada orang yang kita sayangi. Tidak kiralah anak kita ke, pasangan kita ke atau sesiapa sahaja yang kita sayangi... kita tidak mahu mereka risau...
Jankaulu: ...simpan dalam hati segalanya...

No comments:

.