"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, April 6, 2009

Tidor dalam gelap...

Saya mulakan penulisan kali ini dengan beberapa soalan. Adakah anda tidor dalam terang atau tidur dalam gelap atau samar-samar? Dan kenapa anda memilih untuk tidur dalam terang/gelap/samar-samar? (Tetapi soalan-soalan ini jawab dalam hati je, tak payah la nak beritahu sesiapa, he he he.).


Gambar 1: Sekadar hiasan: Amboi ada lampu kiri kanan katil...

Hujung minggu lalu saya ke Kuantan membeli lampu-lampu untuk dipasang di rumah baru nanti. Saya tidak membelinya sekaligus tetapi membelinya secara berdikit (sedikit-sedikit). Saya beli 6 lampu kalimatan kali ini di sebuah kedai yang sahabat saya cadangkan. Saya bercadang untuk memasang lampu kalimatan untuk semua bilik dan termasuk juga ruang makan dan dapur, bilik-bilik air dan juga porch kereta.


Gambar 2: Jenis ni bila cahaya suram, nampak menakutkan pulak...

Untuk setiap bilik, saya memang berhajat untuk membeli lampu jenis kalimantan sahaja (bukannya lampu yang cantik jelita bentuk yang terkini). Saya mahu lampu yang murah, lasak dan terang. Di bilik tidor pun saya gunakan lampu yang terang kerana saya tidur dalam keterangan bukan kegelapan.


Gambar 3: Ada yang suka gantung bulat-bulat, he he he.

Kalau lampu samar-samar bayangan pun saya tidak akan lena. Apatah lagi kalau gelap gelemak nafas saya tak selesa, saya terasakan seakan lemas (saya sesak nafas dibuatnya). Saya perlu berada di dalam keadaan terang sebelum tertidur biasanya saya membaca bahan bacaan ringan atau melihat gambar-gambar yang indah (moga-moga keindahan tersebut berhijrah ke dalam mimpi-mimpi saya).

Kata sahabat saya lampu yang cantik biasanya akan mudah rosak, terbakar dan rosak fiusnya (melainkan lampu yang cantik, asli dan mahal, begitulah masalahnya). Namun saya masih lagi berfikir sama ada di ruang tamu saya mahu letakan lampu kalimatan ataupun lampu yang cantik dan tak berapa terang tu...


Gambar 4: Aaaa... lampu jenis ni kena la rajin mengelap (kalau pemalas tok soh beli).

Lampu ni cantik diletak atas meja konsol. Letak la gambar keluarga, gambar kahwin ke atau gambar anak-anak. Kepada yang tak kahwin-kahwin jangan bersedih boleh letak gambar mak ayah atau anak-anak sedara atau pun gambar Madonna.

Saya tidak membeli lampu-lampu tersebut sekaligus, saya bahagikan kepada 4 pembelian. Kali pertama saya beli 6 lampu kalimatang, kali ke dua juga 6 kalimatan, kali ke tiga saya mahu beli 4 kipas dan kali ke 4 saya mahu beli lampu yang di ruang tamu (apabila sudah membuat keputusan). Namun pembahagian tersebut mungkin akan berubah berdasarkan poket dan pandangan terkini saya.


Gambar 5: Lampu ruang tamu yang jenis melekap kat siling.

Bagi ruang tamu, ada dijual lampu yang cantik dan murah tetapi bentuknya membuat saya terfikir bagaimana mahu mencucinya nanti. Saya ni bukannya jenis rajin mencuci. Nanti sawang gemawang tu siapa nak jawab. Saya tak ada orang gaji. Maka sampai kini saya masih lagi berfikir hendak menggunakan lampu kalimatan atau lampu yang cantik jelita. Masing-masing ada kelebihannya. Buat masa ni saya rasa nak guna lampu kalimatang je, mungkin akan pakai lampu meja je untuk letak kat tepi sudut atau tepi dinding, rujuk gambar 6 di bawah.



Gambar 6: Lampu ni boleh dialih-alih, senang...

Namun untuk lampu bilik tidor saya dah buat keputusan akan menggunakan lampu kalimantan yang terang. Kalau ada duit lebih sikit baru beli yang lampu sudut tepi katil tu.
Kata kawan saya nabi kita tidur dalam terang juga. Saya jawab saya ni bukan nak ikut sunnah tapi ikut keselesaan saya dan tak menyusahkan orang lain (kalau bersamaan dengan sunnah nabi tu kira bonouslah bagi saya). Saya beritahu saya lebih selesa tidor bila keadaan terang benderang.

Jan: Kawan saya kata dia sekeluarga tidor dalam gelap sebab nak jimat bil... No komen.

1 comment:

Eja said...

masing2 punya cara...asalkan tido dgn tenang..

.