"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 31, 2013

Drama sebabak di Giant Kuantan!


Tengok abang baju merah di atas, dia jaga anak dia giliran isterinya membelek baju (gambar sekadar hiasan).

Katalah saya ni jenis penakut ke, pesimis ke, berfikiran negatif ke, seksi tak bertempat ke tetapi saya memang takut betul kalau melihat ibubapa membawa anak-anak beramai ramai tanpa pengawasan. Memanglah keberangkalian diculik depan mata amat rendah tetapi tidak mustahil kan? Kan?

Emak bapaknya bukan main lagi bergaya lenggang sana-lenggang sini pilih pakaian tapi anak berceridar tu tak dipimpin gelok. Anak di bawah umur tujuh tahun memanglah kena beri perhatian.

Dan nak dijadikan cerita minggu lepas selepas saya makan KFC di Giant (saya beritahu gadis kaunter KFC saya tak nak bahagian kepak sebab saya lapar. Selepas itu saya rasa tidak perlulah saya beritahu sebab lapar. Beritahu jea tak nak kepak, sudah. Tetapi perangai saya memang begitu. Mungkin ikut perangai mak saya. Apa-apa pun tak apalah kerana kalau ada orang minat kat saya kenalah dia terima saya seadanya.) saya lalu di kaunter. Semasa saya melenggang hebat lalu depan kaunter saya lihat ada seorang budak menangis berjebek wek. Dan kemudiannya pengemumang dibuat kepada pelanggan yang hilang anak!. Budak perempuan berumur dalam 4 tahun tengah menangis sebab mak bapak dia entah ke mana. Saya yang suka jaga tepi kain orang ni terus jea ambil peluang tunggu kat situ. Macamlah saya ni tak ada kerja lain, lawak jugak he he he. Sahaja saya nak tengok muka mak bapak yang macam mana yang anak sendiri pun boleh hilang. Teruk saya kan? He he he.

Dan bila maknya datang, bukan main lagi maknya marah kat anak dia tu depan orang ramai. Depan saya!  Dan suaminya pulak marahkan isterinya. Nasib baik suami isteri itu tak ada bawa ayah dan emak mereka sebab saya percaya kalau ada bawa tentu suami isteri tersebut akan kena marah oleh orang tua mereka juga, he he he.

Saya pun menjengah, dekatkan diri nak tengok drama sebabak itu. Kalau menarik saya akan buat posting. Katanya (kata ibunya) kononnya anaknya jenis degil tak ikut kata dia. Saya angguk-angguk jealah tapi dalam hati nak jea `menjawab' tapi takut kena marah pulak depan kaunter tu. Jadi pulak drama beberapa babak, bukan sebabak jea.

Di dunia ini, saya tidak ada anak kandung namun saya percaya anak dalam umur sebegitu tentulah tak sampai akal lagi. Kalau mati pun masuk syurga. Kalau kita belasah mereka pun alamatnya sakit sajalah mereka. mereka manalah tahu akal tak sempurna lagi.

Saya masih percaya pukul rata rakyat Malaysia ramai yang baik hati namun ada juga yang banjingan. Manalah tahu kalau pada masa tersebut ada yang psaiko? yang memang mahu culik anak. Tak ke padah. Sekarang ni pun tidak mengira dah. Ada juga yang rompak masuk rumah ambil anak dalam buaian dan bawak lari di tengahari buta. Ada...

Dahulu saya tidak perihatin sangat tetapi kini saya percaya ramai yang tahu beranak sahaja...

Jan: Geram tengok emaknya tu! Buat drama bela diri depan kaunter.

2 comments:

myfreeminded said...

Senario biasa dah tu, bila dah jadi suatu tu baru tersedar, dan semestinya main tunding jarilah, takkan nak mengaku salah diri sendiri kat depan orang kan..

Ramai yang tahu buat anak tapi tak nak jaga anak...

sukiman said...

saya kat depan tu rasa kelakar pun ada...he he he

.