"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, January 29, 2013

Antara babi, manusia dan KFC

Gambar dari FB


Lewat petang semalam, saya buka FB. Saya jarang berFB. Saya tidak pandai bersosial. Saya cuma `like-like' jea mana yang saya rasa ok.

Cuma kalau buka FB ni kita tahulah apa yang berlaku di sekeliling kita. Selain dapat lihat manusia yang poyo -moyo dan mengada, kita juga boleh lihat gambar-gambar motivasi yang menarik. Ada juga `cut and paste' hadis-hadis pilihan dan pakat ramai-ramai mentafsirkannya...walaupun mereka bukan ahli. He he he.

Namun kali ini saya mahu berbicara mengenai sekeping gambar yang mengusik hati saya. Gambar perbandingan manusia dan babi. Saya malaslah nak ulas panjang sebab sebelum ini dah ada pakar evolusi yang mengatakan manusia sebenarnya berasal daripada beruk.

Saya cuma nak bercerita sesetengah gelagat remaja kita (bukan semua). Hal ini berlaku pada minggu lepas di Megamol Kuantan semasa saya makan KFC. Oleh kerana saya seorang diri, saya ambil tempat yang agak tersorok dan dapat melihat semua gelagat manusia yang makan KFC. Manalah tahu kalau ada `bahan' bolehlah posting dalam blog.

Saya terkejut babi (tidak kiralah beruk ke atau unta, kali ini saya pilih babi bersesuaian dengan gambar di atas) apabila saya lihat sepasang remaja bercium. Saya perhatikan betul-betul kot tersalah lihat. Ya, selamba sahaja mereka. Saya rasa mereka masih di alam persekolahan dalam tingkatan dua atau tiga. Bukang tingkatan lima atau enam. Saya tahu benar, saya pernah menjadi guru selama lima tahun.

Saya bukan perjudis orang pakai tudung tetapi remaja perempuan tersebut memang pakai tudung. Saya bertambah malu apabila ada beberapa orang Cina juga melihat gelagat mereka... Saya bukan rasis tetapi orang Melayu yang beragama islam patutnya menjaga imej agama mereka, setidaknya di tempat awam. Di dalam rumah tu bukan soal dah. Saya juga kelihatan lebih terkawal di tempat awan, di dalam rumah malaslah nak cerita. Mesti pembaca tak percaya, he he he.

Saya lihat muka lelaki tersebut, tidaklah hansum mana malah daripada pandangan saya, hansum lagi saya masa muda-muda dulu (nak jugak ni kata diri handsum, he he he). Maaf cakap bukan nak hina, tetapi nampak macam kutu jea. Saya lihat pula remaja perempuan tersebut. Maaf cakap macam telanjang tetapi berpakaian, maksud saya sendat sangat. Tetapi menutup aurat (bahagian rambut jealah...sedangkan aurat termasuk juga bahagian bentuk badan perempuan tersebut). Saya malaslah nak mengutuk mereka dalam blog ini. Semoga mereka berdua dapat hidayah, maksud saya tidak melakukan lagi perkara sebegitu. Ia memalukan.

Kadang-kadang saya hairan dengan remaja perempuan sekarang. Asal ada batang jea terus rela diheret sana sini. Sepatutnya carilah lelaki yang baik sedikit dan ada harapan membimbing mereka (walaupun amat sukar, tersangatlah sukarnya bak mencari bara dalam air). 

Mungkin mereka mabuk bercinta. Orang dewasa juga boleh mabuk bercinta. Boleh lupa apa yang berlaku di sekelilingnya...

Ramai yang perhati gelagat remaja tadi sehinggalah mereka keluar dari restoren KFC tersebut. Saya yang duduk paling jauh tersebut terus baham KFC saya. 

"saya tak nak kepak" Saya teringat tadi saya beritahu penjual di kaunter. saya tengah lapar, memang saya minta bahagian yang ada isi. Bukannya saya tak makan kepak ayam...

Saya rasa saya mahu menulis perkara ini dalam blog. Apa yang saya nak sampaikan itu terpulanglah kepada pembaca untuk memikirkannya. Kalau tak nak fikir pun tak apa. Malaysia negara bebas. kadang-kadang kalau fikir tak ke mana jugak? tetapi kalau malas fikir nanti sama pulak dengan gambar di atas, he he he.

Jan: Kebebasan dan kemudenan boleh meruntuhkan...

2 comments:

Adie Achim said...

Saya jadi teringat kepada seorang rakan(perempuan) dia menangis ketika ayahnya suruh putus dengan boyfriendnya. Malah yang best ayahnya siap banding muka bfnya tak jauh beza dengan siput.. Saya yg mmg jujur ketawa semahunya! dan pada ketika itulah rakan saya menyedari betapa tak hansum bfnya itu.

p.s: Nak buat camana abg Jan, kuih apam dan batang buruk begitu kuat tarikan magnetnya.

sukiman said...

he he he siput? kelakar sungguh. Saya selalu banding dengan papan.

.