"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, January 30, 2013

Perlukah diwujudkan Akta kanak-kanak?

Sayangilah anak kita...

Akta yang digubal sebenarnya untuk membantu dalam menyedarkan ibubapa akan tanggungjawab mereka, dan juga memberitahu akan hak kanak-kanak. Tidak boleh lakukan sesuka hati kita walaupun mereka darah daging kita. Tidak boleh buat anak macam bola, hamba seks atau tempat habuk rokok. Kenalah main peranan, jangan pandai beranak jea. Tuhan kurniakan anak untuk kita peliharalah dan asuhlah, bukan untuk dijadikan tempat lepas geram.

Janganlah takut akan akta ini kononnya akan menghukum kita. Kalau kita telah laksanakan tanggungjawab dengan betul dan sempurna tidak perlu takut. Saya pernah lihat seorang ibu biarkan sahaja anak kecilnya merayau sedangkan dia leka membelek buku di pesta buku. Anak tersebut sepatutnya diawasi, manalah tahu anak tersebut akan diculik. Ada juga ibubapa yang selamba kunci anak dalam kereta kononnya demi keselamatan tetapi perbuatan ini masih tidak selamat sebenarnya. Mungkin juga terjadi penculikan, rompakan, pembunuhan, terkena asma dan sesak nafas. Begitu juga ada ibubapa yang biarkan anak dengan menguncinya di rumah.Kkalau rumah terbakar?

Ada juga yang dera anak sendiri. Ingat tak pada tahun 1990 dahulu iaitu kes Balasundram yang berumur 26 bulan yang didera secara fizikal dan seksual oleh ayahnya dulu? Seingat saya sehubungan dengan itu pada tahun 1994 digubal Akta Perlindungan Kanak-kanak 1994. Kira lama juga yea nak gubal undang-undang ni, ya lah kan bukan cepat macam nak masak maggie. Pada tahun 2001 diwujudkan akta Kanak-kanak 2001 bagi menampung kekurangan yang ada pada akta terdahulu (Akta Perlindungan Kanak-kanak 1994 tersebut).

Di dunia ini ada manusia yang banjingan. Sebab itulah kita kena hargai anak-anak kita. Ingatlah orang lain tidak ada anak pun. Malah tidak ada bini pun walaupun handsum dan mempunyai pekerjaan yang molek. sama-sama kita belajar bersyukur. Jangan mulut jea lebat ucap alhamduliliah tetapi `tindakannya tak ada. (unsur islam dalam penulisan)

Mungkin nanti ibubapa akan rasa bimbang melaporkan anak-anak mereka hilang sebab nanti mereka pula yang kena hukum sebab memang anak-anak tersebut diabai. Haa...Macam mana? Macm mana yea? tetapi kalau beginilah cara kita berfikir tidak terguballah mana-mana undang-undang pun. Maka kita kenalah ambil berat perihal anak-anak kita. WAJIB dijaga. Haaa sebab itulah kita kena jaga anak-anak kita. 

Ya la, kalau tidak jaga mestilah kena hukum sebab anak kita tu ada haknya di sisi undang-undang. Dalam agama islam pun begitu, ia mementingkan hak, hatta hak sebagai haiwan. Dalam agama kita ada lebih terperinci lagi, contohnya pasal nafkah anak-anak.

Di negara barat anak-anak tidak ditinggalkan di rumah sebab jika pihak berkuasa tahu mereka akan ambil anak tersebut dan letak di rumah kebajikan. Haa.. Tak ke haru nanti.

Jan: Anak kita, kitalah jaga...

2 comments:

myfreeminded said...

Setuju sangat2.. tak nak jaga anak jangan buat anak.. amacam.. hehehe..

tapi ada benarnya, kita selalu lalai, kita ambil mudah tentang suatu perkara, lantas bila dah terjadi suatu hal baru kita sedar kesilapan kita..

sukiman said...

he he he, saya cukup marah kalau org tak hargai anak...

.