"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, January 7, 2013

In memory, love lives forever...- The English Patient (1996)

Saya tidak ke Kuantan pada hujung minggu lalu. Cuaca yang tidak menentu tidak menyeronokan saya untuk lakukan aktiviti luar rumah. Saya habiskan masa dengan membuat nota bagi mata pelajaran Ekonomi Malaysia. Sebenarnya saya sudah mengajar subjek ini lebih dari lima tahun. Seharusnyalah saya sudah mempunyai nota yang lengkap, paling lengkap. Masalahnya... ekonomi Malaysia selalu berubah, he he he.

Pada petangnya selepas saya mop lantai, saya layan DVD. Kali ini saya melayan kisah cerita cinta. Cinta terlarang, iaitu The English Patient.

Memang  banyak filem luar yang macam sampah, namun cerita filem ini sesuatu. Sesuatu yang istimewa. Saya memang tidak gemar menonton filem yang bertemakan cinta, tetapi jika cinta itu digarap dengan baik dan hebat, saya suka. Contohnya `Titanic".



Filem ini banyak memenangi hadiah. Menonton sebuah filem `Oscar', ada kaedahnya. Kaedahnya ialah sabar. Kita harus sabar kerana kita bergantung kepada bukan sahaja dialog dan bahasa tubuh, tetapi juga bahasa filem, contohnya sorotan kamera dan imej di layar perak. Lirik mata, cara senyuman dan getar suara kita kena perhatikan. Kena peka.

Malah konflik batin yang dihadapi watak juga kita harus bijak memyelaminya. Jika malas hendak mengkaji tontonlah cerita Melayu, contohnya seperti `Jin dalam botol cuka' ke. Haaa... 

Permulaan cerita mungkin sedikit bosan dan mendatar, juga memberi kebingungan. Lama-kelamaan ia menjadi semakin jelas dan tersuluh Cerita ini diselang selitkan dengan flashback (imbaslalu) oleh seorang pesakit lelaki yang hadapi masalah ingatan...(ingatannya datang semula secara perlahan-lahan...)

Apa yang menarik hati saya, cerita ini berakhir dengan sangat menyakitkan, seperti juga kisah hidup saya...(ini yang boring ni kan, kalau menulis semua cerita atau lirik lagu kononnya asyik berkaitan dengan diri tuan punya blog jea. Tapi apakan daya mentang-mentang blog beliau. Huh!). 

Sangat menyakitkan, mungkin kerana inilah balasannya bila kebahagian yang kita ditumbuhbajakan atas penderitaan orang lain. Haa... Selamat datang ke planet bumi. Ada makhluk begitu.

Ceritanya sedih lagi menyedihkan, tetapi tidaklah sehingga saya menangis atau meraung bagai budak minta aiskerim atau mainan yang sengaja diletakan dekat kaunter di tempat rendah tersebut. Sengaja nak biar anak kita tengok dan nak. Huh!. (pembelian tak dirancang). Ini strategi pasaran ke?

Kita kembali kepada tajuk posting. Moral cerita ini antaranya: Kehilangan orang yang kita cintai mungkin tidak membunuh kita secara fizikal...tetapi beberapa bahagian dari diri kita memang sudah mati...(amboi...lara nampak? Tahun baru janganlah lara! Bina azam baru! Kalau orang boleh menipu kita kenapa tidak kita?). 

Saya cadangkan cerita ini kepada pengemar-pengemar kisah cerita lara yang tidak menyukai `happy ending'. Yang mana heronya merana... ha ha ha (ketawa dengan ganasnya).

Jan: Lakonan yang bagus adalah lakonan yang dapat menggambarkan konflik batin, dapat menyampaikan mesej, walaupun tiada dialog sepatah haram.

Lihat di redup kelopak mataku...adakah masih ada cinta? (Huh! lara...!dan lara!!!)

2 comments:

greenrose said...

dah lama tak berkunjung je sini...rindu....
busy dengan tempat keje baru... :)

sukiman said...

sekarang kerja kat mana pula?

.