Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, January 25, 2013

Filem bertaraf drama

Saya sudah ke pawagam untuk melihat Hobbit. Saya berpuas hati walaupun ada bahagian cerita yang saya rasa agak perlahan. Saya juga tidak berharap cerita tersebut seperti siri Lord of the Rings, kerana cerita ini mengenai Hobbit. Namun saya terasa tidak membazir menontonnya. Maksud saya tidak rugi membayarnya. Saya terhibur. He he he.

Saya juga peminat filem Melayu, jangan kata saya anti filem Melayu. saya tak redha. Malangnya dengan kesibukan tugas dan perasaan, saya terlepas menengok cerita Bunohan. Saya pasti suka melihat cerita sebegini. Jarang orang filem buat cerita sebegini, biasanya mereka buat cerita `sampah'. Tidak perlu memerah otak sebab peminat filem Melayu pun makanan otaknya...tidak perlu berkhsiat sangat...

Saya amat terkilan, jarang benar filem yang ada unsur estetika dan bertema lain sikit diangkat di negara kita ini. Selamat datang ke Malaysia. Adakah pembuat filem masih berfikiran payudara dan punggung pelakon masih melakukan filem mereka?

Semua cerita kalau digarap dengan baik, akan menjadi filem yang cantik. Dan seterusnya mesejnya sampai. Ini tidak, mereka nyatakan kononnya paparan ini adalah realiti dan akan memberi pengajaran. Yang nyata babak yang diketengahkan meleret paparan kegesterannya, kepergaulan bebasnya, kejauhan budayanya dan akhirnya pengajaran hanya berbawak 5 minit!. 5 minit pun kalau digarap dengan ikhlas akan jadi bagus tetapi tidak juga gayanya...emmm. Teruk. Mereka kejar duit semata-mata.

Saya selalu berpendapat, filem bukan sekadar perniagaan semata-mata.

Kata kawan saya, banyak filem Melayu sekarang tarafnya seperti drama di tv. Drama yang teruk... He he he.

Semoga saya ada masa untuk filem ini


Jan: Bercadang nak tengok cerita Mama...

1 comment:

Mama4Aqil said...

Ironinya..saya suka ayat " Kesibukan tugas dan perasaan".

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home