"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 24, 2012

Kawan saya dan saya buat lawak ramadhan!

Baru sebentar tadi, kawan baik saya yang bernama Nik masuk dalam bilik saya dan beritahu semalam dia tersalah kunci jam. Jadi dia tak sempat makan sahur, sempat seteguk air jea. Saya tak tahu nak ketawa atau pun simpati. Tetapi akhirnya saya ambil keputusan untuk ketawa, he he he. Jahat kan?

Beliau yang hidup bersama tiga orang anaknya (suami kerja kat KL) terlepas sahur. Beliau kunci jam pukul 5.40 pagi. Katanya sepatutnya dia kunci jam pukul 4.40 pagi. He he he. Jadi kelam kabutlah jadimya. Saya rasa lucu sangat tetapi ada juga rasa sedih dan kesihan... Cuba bayangkan berbuka hanya dengan anak-anak sahaja... suami/isteri jauh di perantauan.

Semalam saya juga buat lawak. Saya bangun sahur pukul 5 pagi. Saya lihat mee goren saya basi. Maka saya panaskan air dan capai Quaker -Oat. Kali ini saya letak milo sedikit selain susu jap jinjung. Rasanya manis. Saya suka. Namun saya tidaklah buat banyak sebab saya tidak seronok makan bila bangun sahur. Entahlah.

Sebenarnya saya sudah beli mee goren 2 bungkus dari bazar ramadhan. Satu untuk berbuka, satu untuk sahur. Bila balik saya letak di atas meja. Entah macam mana lepas berbuka sebab bergegas nak ke kelas malam (kelas ganti sebab pergi AFBE dan lawat pelajar latihan industri), saya terlupa letak makanan dalam peti ais. Bila saya buka, mee goren tu dah basi. Sebab itulah saya berQuaker-oat. Haaa... Membazir jua saya akhirnya.

Sehingga ke hari ini saya masih dapat mengawal nafsu makan saya. Saya hanya berbuka dengan mee goren RM2 sahaja. Balik rumah saya goren kerepok dan goren telur mata. Makan sorang depan tv sambil tengok tv dan membaca. Ringkas sahaja.

Jan: Saya harap saya tidak buat lawak lagi...sahur penting.

2 comments:

Nong Andy said...

ya.. sahur memang penting jika tidak kepala boleh pening.. mula la nak rasa pitam..

Eja said...

tiap kali pose mesti sy jd xde slera mkn samada sahur @ bbuka...akibatnya bdn sy terseksa..terlebih angin..

.