"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 24, 2012

Dairi Pensyarah Lara (DPL): Layang-layang Terputus Talinya, Siri 6, Vol iix.


Sekembalinya daripada berak (saya minta izin daripada pengarah projek untuk kembali ke rumah sekejap sebab saya mahu berak) saya terus main layang-layang. 

Kalau pembaca masih ingat, memang saya keracunan makanan pada hari sebelumnya. Namun saya tetap sanggup sertai aktiviti pelajar saya ini. Saya turut bermain layang-layang yang dibeli RM9 tersebut.


Lucu juga melihat gelagat pelajar yang main layang-layang ini. Ada yang layang-layangnya naik tinggi dan ada yang tak nak naik tinggi pun. He he he. Saya perhatikan satu persatu sebab saya kena cari layang-layang manakah paling tinggi, kedua paling tinggi dan ketiga. Dan juga sapa paling manco dalam mengawal layang-layangnya. Nanti ada akan beri hadiah.



Dalam pada itu saya teringat satu lagu Allycats tentang layang-layang yang terputus talinya... Sedih giler lagu tu sebab ada la seketul dua sipi dengan kisah hidup saya ni...




Bila main layang-layang ni hilang serta merta masalah hidup. Tapi tak kanlah kita nak main layang-layang 24 jam. Kereta, rumah dan kad kredit sapa nak bayar? Haaa. Walaupun begitu perlu sangat minda kita berehat dan mengumpul tenaga semula. Perlu main layang-layang sebab kosnya murah jea tapi impak hebat.

Saya rasa boleh kita datang ke teluk Cempedak beli layang-layang kat kedai dan maini. Tak kiralah umur kita tua 60 an atau muda 40an macam saya (awal 40an sebenarnya).


Bila saya melihat layang-layang pelajar saya terputus...saya rasa sedih. Saya tergambar pulak hidup saya yang bak layang-layang yang terputus akibat permainan tangan yang durjana lagi kejam...

Namun saya kumpul segala kekuatan dan berpaling arah...

Jan: Pulak dah...

1 comment:

Nong Andy said...

saya buat-buat tak baca kata-kata pilu di part-part terakhir n3 ini :p

bukan layang-layang yg buat saya terkagum. tapi gambar no.3 gambar batu karang kekuningan tu memang menawan :D

.