Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 5, 2010

Sihatkah payu dara anda?

Hari ini saya ingin mengupas mengenai isu payu dara dari segi kesihatan. Setiap orang mempunyai payu dara masing-masing cuma saiz dan bentuknya berbeza. Dan adalah tanggungjawab setiap individu untuk menjaga payu dara masing-masing. Jika kita selalunya membelek muka kita di cermin, apa salahnya sesekali membelek payu dara kita pula kan?
Setakat yang saya tahu, penyebab jadinya kanser payu dara belum diketahui dengan tepat. Namun begitu penyelidik-penyelidik dalam bidang kanser penpayudaraan ini telah berani mengesahkan bahawa punca utama menyebabkan penyakit barah adalah gandingan faktor keturunan dan persekitaran.



Sekadar hiasan...


Persoalannya di sini, siapa yang nak tukang sebarkan bahawa kanser payu dara ini merbahaya, amat merbahaya. Ia kerapkali berakhir dengan kematian.
Bagi saya pihak media massa memainkan peranan penting untuk menghebohkan mengenai bahayanya penyakit tersebut. Janganlah asyik tayangkan kemontokan payu dara wanita di Tv atau akhbar dan majalah tetapi bila sampai bab-bab kesihatan tak nak ambik tanggungjawab sosialnya dengan serius. Sekarang mungkin dah ada tetapi sekadar melepas anak ke sekolah...
Pengetahuan yang betul harus disalurkan kepada kaum wanita. Iaitu payu dara ini bukannya untuk dijadikan senjata sahaja tetapi juga boleh membuatkan senjata makan tuan. Semua perempuan kenalah jaga paru daranya sendiri. Yang berkahwin janganlah tanggungjawab ini diletakan di atas tanggungjawab suami pula. Kena ada ilmu pengetahuan untuk menjadikannya bukan sahaja segar bugar menawan tetapi yang lebih penting adalah tahap kesihatannya baik, boleh digunakan dan berkualiti standard mengikut piawaian. Maksud saya jika kita seorang ibu ia mampu untuk mengeluarkan susu.
Amat memeranjatkan di dapati golongan wanita yang berpendidikan tinggi juga tidak mempunyai tahap kesedaran yang baik mengenai penyakit kanser payu dara. Kata datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil keadaan itu berlaku kerana golongan wanita berpendidikan tinggi lebih mengutamakan kerjaya dan keluarga daripada payu dara mereka.
Daripada bahan bacaan, saya dapati rsiko seorang individu untuk mendapat kanser payu dara tidak mudah ditentukan kerana pengaruh faktor-faktor risiko berbeza. Seorang lelaki juga boleh mendapat kanser payu dara walaupun dia masih teruna, ia bukan untuk wanita sahaja
Seseorang wanita seharusnya mengetahui dan memahami apakah faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi risikonya terhadap kanser payu dara bagi dirinya. Mungkin mereka kena dapatkan maklumat yang lebih terperinci.
Perlu diingat walaupun seseorang wanita tersebut sudah tidak ada dara, mereka tetap berisiko mendapat kanser payu dara.



Jan: Semoga pembaca bolg ini sentiasa sihat dan dilindungiNYA...

1 comment:

tUn_PeTiMaH said...

Tengs for the info...

p/s : ngerinyer...uishhh, nauzubillah...mtk selisih...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home