"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 9, 2010

Puting susu tertarik ke dalam

Mengikut pakar kanser payu dara, kanser jenis ini biasanya lambat dapat dikesan. Pengidapnya tidak sedar sehinggalah dah nak parah. Kata doktor lagi jika dapat dikesan terlebih awal ia dapat dicegah daripada merebak. Pembedahan boleh dilakukan untuk membuangnya.
Kanser ini tidak mudah disedari sebab kita tak merasa sakit pada mulanya. Kita akan rasa sihat seperti biasa, mengumpat seperti biasa dan juga berFB seperti biasa, kita juga melawan cakap laki seperti biasa. Pendek kata kita normal.
Tup-tup entah macam mana pada suatu hari ketika menyalin bra, kita teraba payu dara kita dan dapati ada benjolan kecil pada payu dara. Ni kira kita bernasib baik sebab kita teraba, kalau tak? Nak tunggu benjolan tu sakit? Tapi tulah orang kita, bila sakit pun tak nak jumpa doktor, katanya boleh baik sendiri sebab dalam badan ada antibodi... (kita pulak jadi doktor).
Pada masa inilah sepatutnya kita cepat-cepat capai kunci kereta dan terus ke klinik berdekatan. Jangan buat selamba sahaja. Kita dah bernasib baik sedar adanya bonjolan sebelum rasa sakit. Lagipun kita mesti buat tindakan cepat sebagai tanda bersyukur tuhan sayangkan kita (unsur agama) dapat tahu benjolan tersebut sedangkan kita ni bukan jenis cara sangat ke kopek kita.



Benjolan dah melekat!


Bonjolan tersebut kalau kita biarkan je ianya akan melekat di dinding daging dan mula mengganas. Kemudian tu payu dara kita akan berubah bentuk tidak lagi nyaman dan terletak. Mungkin akan terjadi luka yang lambat sembuh. Atau lebih parah keluar darah, nanah atau cairan pelik dari puting tersebut. Selisih malaikat 44 (lagi unsur agama).

Selepasnya puting susu kita pulak tertarik ke dalam dan kita dapati kulit payu dara kita mengerut seperti kulit jeruk limau purut.

Menurut kata pakar, janganlah kita tunggu hingga parah baru nak jumpa doktor. Tak banyak doktor boleh buat kalau kopek kita dah rosak. Jangan tunggu ada benjolan dan rasa sakit. Sebab ada beberapa pesakit kanser payu dara dimulai dengan rasa sakit tetapi tak ada pulak bonjolan.
Kesimpulannya, pendek kata sapa-sapa yang mengalami rasa sakit di sekitar payu dara secara terus-menerus pergilah jumpa doktor. Gilah walaupun tak ada pun benjolan tersebut.




Jan: Kopek kita, kita jaga...

No comments:

.