"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, August 13, 2010

Hutang tertunggak

RN0.00 Pembiayaan tuan/puan telah tertunggak. Sila buat bayaran segera. Hubungi Bank Islam Tel <03>.

Saya dapat sms di atas lepas berbuka. Terus saya terkejut. Setahu saya, saya dah bayar semua pembayaran untuk bulan lepas sebaik sahaja dapat gaji. Dulu ada juga sms sebegini memberitahu saya tak bayar hutang kereta 2 bulan tertunggak. Terkejut saya. Namun rupa-rupanya bila saya cek dengan teliti saya tersalah nombor akaun, saya tertinggal satu nombor, nombor 7. He he he.
Saya bayar guna ongline. Bila bayar terus yakin je duit akan masuk diret kepada akaun yang diarahkan (memang le masuk kalau arahan dan nombor akaun betul, he he he). Duit 2 bulan tu rupanya tak masuk dalam akaun pembayaran hutang Bank Islam. Dia tendang balik semula masuk akaun Maybank yang saya guna secara online tersebut. Sebab itulah bulan tu rasa gaji lebih je...he he he.


Saya terus berfikir betul ke saya tak bayar, rasanya dah bayar semua. Kalau kena bayar nak ambik duit mana ya? Nak mintak dengan bini tentu bini tak bagi sebab bini pun tak ada. Ni dah nak tengah bulan dah...

Esoknya bila saya ke tempat kerja saya tidak terus talipon Bank Islam sebab takut hilang mood nak masuk ke kelas. Ya lah kan, saya bukannya orang berada. Kalau Bank Islam kata saya tak bayar, tentu saya rasa haru-biru, nak korek mane?.

Lepas habis semua kelas saya buka balik Maybank2u.com, saya cek penyata pembayaran. Dan dalam penyata tu tertulis jelas saya telah bayar pada 27 Julai lalu sebaik dapat gaji.

Lepas tu saya baru hubungi Bank Islam. Nak kol pulak bukan dapat terus. Kena pilih bahasa dulu, pilih penkhidmatan dulu. Lepas tu tunggu pulak sambil dengar loceng ding dang dang dan iklan-iklan dari Bank Islam.

Dan tidak lama kemudian dijawab mesra oleh khidmat pelanggang. Selepas salam menyalam, saya susun ayat sebaik dan semancho mungkin. Saya tak marah sebab kononnya saya dah bayar tapi masih dituduh tak bayar. Saya mulakan dengan rasa ragu-ragu, saya memang nak cek kot ada apa-apa masalah lain kerana saya memang dah bayar melalui ongline. Saya bukan berbahasa manis dan sabar kerana saya berada di bulan puasa, bulan tak puasa pun saya memang begini orangnya (perasan!).

Saya ceritalah sikit info yang saya cek dalam maybany2U, saya dah bayar. Selepas tu di nak sahkan diri saya. Dia tanya alamat, tanya nama mak dan sebagainya.

" Encik Sukiman, pembiayaan En Sukiman tertunggak sebanyak RM5". Katanya. Saya terus lega! Rupanya pembayaran memang telah dibuat tetapi tak cukup RM5 atas urusan pengurusan. Saya terus mengucapkan terima kasih. Dan terus buka Youtube dengar lagu Yayadan nyanyian Datuk Sharifah Aini sempena bulan ramadhan.





Jan: saya bukan sempurna,saya hanya bercakap kasar, maki hamun dan hilang pertimbangan diri jika...

3 comments:

diana said...

nak dengar lagu
yayadan pun
kena tgk mood jugak
kannnnn???

sukiman said...

he he he, bulan tak puasa pun boleh terai, tapi lagu `kau racun hidupku' sesuai didengar pada tengahari ketika hari panas. he he he

CoRa MaRZuQ said...

mcmana nk cek bayaran ketatertunggak secara online ya??sy pon loan keta melaui bank islam..

.