"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 9, 2010

SADARI

Di sini saya perturunkan pemahaman saya mengenai SADARI (Pemeriksaan Payudara Sendiri). Saya telah mencubanya, alhamdulilah tiada bonjolan atau gumpalan. Ada lemak je banyak, he he he.
1. Pertamanya, pastikan pintu bilik kita dikunci. Carilah masa yang sesuai untuk lakukannya. Kot-kot tengah leka memeriksa payu dara tiba-tiba anak masuk bilik, kalau suami tak apa (itu cerita lain).
2. Kalau boleh belilah cermin bentuk memanjang yang ada dijual di Giant. Gantung kat dinding. Senang kita nak lakukan pemeriksaan bukan sahaja terhadap kopek kita tetapi anggota badan yang lain (demi kesihatan). Kalau guna dressing table payah sikit kita nak tengok. Kita kena berdiri dekat dengan cermin.
3. Berdiri di depan cermin (duduk tak aci), lucutkan pakaian satu persatu seperti adegan erotik dalam filem-filem Indonesia lewat tahun 70an.
4. Setelah semuanya dilucutkan. Perhatikan payu dara anda. Jangan terkejut jika anda dapati saiz antara keduanya berbeza. Memang dalam keadaan normal, ukuran payu dara kiri dan kanan sedikit berbeda.
5. Setiap kali buat pemeriksaan, perhatikan ada ke perubahan ukuran antara payu dara kiri dan kanan dan perubahan pada puting susu (misalnya tertarik ke dalam) atau keluarnya cairan dari puting susu.



Perhatikan perkara di atas



6. Perhatikan juga kulit pada puting susu. Adakah perubahan yang tidak memuaskan contohnya kulit mengerut.
7. Masih berdiri di depan cermin, kedua telapak tangan di letakkan di belakang kepala dan kedua tangan ditarik ke belakang (payu dara anda akan sedikit tertolak ke hadapan... gaya seperti artis baru yang baru nak naik, nak cari publisiti murahan).
Dengan posisi seperti ini maka akan lebih mudah untuk menemukan perubahan kecil akibat kanser. Perhatikan sekali lagi jika ada perubahan bentuk dan kontur payu dara, terutama pada area bahagian bawah payu dara.
8. Kemudian kedua tangan di letakkan di pinggang dan badan agak condong ke arah cermin, tekan bahu dan siku ke arah depan. Perhatikan perubahan ukuran dan kontur payu dara. Tengok kot ada bahagian yang jadi lengkok, menonjol atau telok kat mana-mana yang di bawah paras normal dan sewaktu dengannya.
9. Kemudian angkat lengan kiri. Dengan menggunakan 3 atau 4 jari tangan kanan, telusuri payu dara kiri. Gerakkan jari-jari tangan secara memutar (membentuk lingkaran kecil) di sekeliling payu dara, mulai dari tepi luar payu dara lalu bergerak ke arah dalam sampai ke puting susu. Tekan secara perlahan, rasakan setiap benjolan di bawah kulit.
Perlu diingat jangan guna unsur erotik kerana ia akan menjejaskan matlamat. Dont play-play with yourself gitu! Ini bukan masanya.


Rasainya kot ada gumpalan atau benjolan di sekitarnya.


Buat perkara yang sama pada payu dara kanan dengan cara mengangkat lengan kanan dan memeriksanya dengan tangan kiri. Perhatikan juga daerah antara kedua payu dara dan ketiak kot-kot ada sesuatu perubahan struktur kulit atau benjolan.


10. Tekan puting susu secara perlahan dan perhatikan apakah keluar cairan dari puting susu tersebut. Lakukan hal ini secara bergantian pada payu dara kiri dan kanan supaya terdapat keadilan untuk kedua belah pihak.
11. Sekarang kita tidak perlu berdiri. Kita kena berbaring secara terlentang dengan bantal yang diletakkan di bawah bahu kiri dan lengan kiri ditarik ke atas. Telusuri payu dara kiri dengan menggunakan jari-jari tangan kanan. Dengan posisi sebegini, payu dara akan mendatar dan mudah kita nak periksa.

Pemeriksaan sambil berbaring...


Ok jangan lupa kopek kanan kita pula. Buat perkara yang serupa letak bantal di bawah bahu kanan dan angkat lengan kanan, dan lakukan pemeriksaan menyelusuri payu dara guna jari-jari tangan kiri.

Tips:

Yang kita kena buat depan cermin tu boleh juga kita buat dalam bilik air. Beli cermin yang berframekan getah, tampal di dinding bilik air. Ianya jadi lebih mudah nak periksa dan senang nak telusuri lembah, lurah, dataran dan gunung ganang yang berkaitan kerana dalam keadaan basah tangan lebih mudah digerakkan dan kulit lebih licin.
Jan: ..selamat mencuba...

2 comments:

duniaakhirat said...

pernah tgk ke payu dara???? klu ada dara pernah jugak.... jadi doktor juga untung.... selamatkan nyawa.

Abah Mui'zz said...

Mang, lepas ni tulis pasal kanser testis pulok.

.